Det är Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som i sin tillsyn av 1177 Vårdguiden konstaterar att Region Östergötland inte tydliggjort för primärvården att de ska ta emot och erbjuda patienter tid efter samtal dit.
Syftet med införandet av 1177 Vårdguiden var att patienten lättare skulle få hjälp med att komma i kontakt med vården – ingen patient ska behöva ringa mer än ett telefonsamtal för att få hjälp med sitt hälsoproblem. Region Östergötland missade däremot att ge primärvården uppdraget att ta emot och erbjuda patienten tid efter samtal med 1177 Vårdguiden.
IVO har i sin tillsyn av 1177 Vårdguiden funnit att samverkan med primärvården inte fungerar på ett patientsäkert sätt. Patienterna har fått sämre tillgång till den vård de behöver sedan 1177 Vårdguiden infördes och det är oklart vart de ska vända sig för att få hjälp. Det har bland annat hänt att patienter fått ta upprepade kontakter med hälso- och sjukvården under flera dagar innan de har erbjudits tid.
– Det är inte rimligt att patienter bollas runt på det här sättet. Region Östergötland har ett ansvar för att se till att varje patient får en god vård, säger Helena Nilsson som är inspektör på IVO:s avdelning sydöst.
Region Östergötland ska senast den 29 oktober 2015 redovisa för IVO vilka åtgärder de har vidtagit.
Förra året ringde 350 000 östgötar till sjukvprdsrådgivningen, det är 50 000 fler än när tjänsten startade 2010.