Säkrare riksväg
NORRKÖPINGVägverket har planer på att göra riksväg 55 säkrare, inte minst genom att inrätta mitträcke där.Norrköpings kommun, som nu har frågan på remiss, förefaller vara med på noterna.
Det mest kostnadseffektiva sättet att öka säkerheten på sådana vägar är, har det konstaterats, att göra dem till 2+1-vägar (med omväxlande ett och två körfält) samt införa mitträcke. I detta ligger också att antalet enskilda anslutningar minskas.
<b>Redan målats om</b>
Redan har 55:an genom Östergötland målats om till en 2+1-väg. Detta är ett steg - men medför i sig vissa nya risker, som inte försvinner förrän mitträcket verkligen är på plats.
Men när väl mitträckena är där, då ökar trafiksäkerheten rejält. Omkörnings- och mötesolyckor bedöms då bli i stort sett eliminerade. Mittbarriären gör också singelolyckorna lindrigare.
Det finns i dag ca 360 mil 13 meter breda landsvägar i landet. De behöver byggas om, vilket sammantaget innebär mycket stora investeringar.
<b>103 olyckor</b>
55:an kan nog höra till de vägar, som kommer att prioriteras. Åren 1996-2001 polisrapporterades här 103 olyckor, där vilt var inblandat i 71. Det noterades ett dödsfall, 7 svårt skadade, 39 lätt skadade.
Vägverket har utarbetat en förstudie, som Norrköpings kommun nu har på remiss.
Miljö- och planeringsnämnden ska ta upp frågan på sitt nästa sammanträde. Förslaget till yttrande innehåller dock inga överraskningar. Enligt det ställer sig kommunen positiv men konstaterar att kollektivtrafik och skolsjutsar till bostadsområden längs vägen måste kunna fungera även efter ombyggnaden av 55:an.
<b>Förutsättning</b>
Kommunen har också i den fördjupade översiktsplan, som arbetats fram för Graversfors, förutsatt att Vägverket ska finansiera alternativa utfarter till riksväg 55, där sådana kan komma att behövas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!