Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så vill M göra skolorna mer lika

Ett samarbete mellan kommunen och friskolorna, kring lärare och utveckling. Så vill Moderaterna öka likvärdigheten mellan skolorna.

Samarbete. Det skulle öka likvärdigheten mellan stans skolor, menar Ingrid Cassel (M) och Sophia Jarl (M). Christine Karmfalk (i mitten), vd för Fria Läroverken, skulle gärna se ett forum för dialog.

Samarbete. Det skulle öka likvärdigheten mellan stans skolor, menar Ingrid Cassel (M) och Sophia Jarl (M). Christine Karmfalk (i mitten), vd för Fria Läroverken, skulle gärna se ett forum för dialog.

Foto: Susanna Beskow Norgren

NORRKÖPING2016-12-08 07:00

Vid en pressträff på den fristående resursskolan Karmfalkska på Kvarngatan presenterade oppositionsråden Sophia Jarl (M) och Ingrid Cassel (M) ett förslag om bättre samarbete mellan kommunen och friskolorna i Norrköping.

Ett samarbete skulle öka likvärdigheten, genom att man har samma strategi för att hjälpa barn och rekrytera lärare, menar de.

Sophia Jarl beskriver två problembilder när det gäller friskolorna och de kommunala skolorna. Pisa-mätningen visar att resultaten börjar gå åt rätt håll, men pekar också på bristande likvärdighet i skolan.

– Den bilden har vi även här i Norrköping. Det gäller mellan kommunala skolor – vi har skolor som presterar bra, och vi har skolor som presterar betydligt sämre – och så har vi de fristående skolorna som i regel visar betydligt bättre resultat än de kommunala skolorna gör.

Den andra problematiken, enligt Jarl, är regeringens utredning där förslaget ser ut att bli ett vinsttak på sju procent för skolföretag. En av anledningarna till utredningen är att likvärdigheten spretar i och med det fria skolvalet.

Jarl och Cassel tror inte att ett vinsttak bidrar på rätt sätt, utan menar att ska man nå en större likvärdighet mellan skolorna så måste man jobba på lokal nivå, med ett bättre samarbete med friskolorna.

I en motion till kommunfullmäktige vill M att kommunen från årsskiftet ska ta ett stort ansvar för alla kommunens elever, oavsett huvudman för skolorna.

De vill se ett samarbete kring lärarnas kompetens och barn med särskilda behov, och att kommunen och friskolorna hittar former för att dela på lärare med spetskompetens.

Förslaget är ett lokalt forum med skolchefer från både kommunen och friskolorna, och gemensamma styrdokument för hur samarbetet ska se ut.

Flyktingkrisen har gjort kommunen mer positiv till att friskolor etablerar sig, säger Jarl. Och Cassel vittnar om ett idogt kvalitetsarbete i utbildningsnämnden.

– Det känns konstigt om vi inte tar med alla barn i det här, säger hon och menar att tiden är mogen för dialog med friskolorna om samarbete kring utvecklingsfrågor. Samarbetet skulle också ge en insyn från båda håll, istället för att det ska vara "vi och dom".

Christine Karmfalk, vd för Fria Läroverken, som driver Karmfalkska och planerar en grundskola i Smedby, välkomnar ett forum att diskutera olika frågor i, inte minst var det finns behov av nya skolor.

Förslaget

Moderaterna föreslår i en motion att utbildningsnämnden ska få i uppdrag att:

skapa ett lokalt forum med skolchefer från kommunen, friskolor och privata förskolor som kontinuerligt träffas för att utveckla all utbildning som bedrivs från förskola till gymnasiet.

i samarbete med de privata förskolorna och friskolor som finns i kommunen ta fram gemensamma styrdokument som möjliggör ett fördjupat samarbete.

Konkret skulle man kunna samarbeta kring lärarnas kompetens, hjälpa varandra när det fattas lärare, och ha en gemensam plan kring barn med särskilda behov.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om