Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

S-protest mot SJ

NORRKÖPING
- SJ:s agerande är huvudlöst och riskerar att negativt påverka Östergötlands möjligheter att utvecklas och växa.
Den hårda kritiken framför Mattias Ottoson, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping angående SJ:s försämringar av tågförbindelser mellan Norrköping och Stockholm.

Resenären Mark Elam skriver på kommunalrådet Mattias Ottosons protestlista till SJ, eftersom de satt in en glesare tågtidstabell och långsammare tåg mellan Norrköping och Stockholm på morgnarna.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Resenären Mark Elam skriver på kommunalrådet Mattias Ottosons protestlista till SJ, eftersom de satt in en glesare tågtidstabell och långsammare tåg mellan Norrköping och Stockholm på morgnarna. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-09-10 00:00
Tidigt på måndagsmorgonen var Mattias Ottoson personligen på Centralstationen och samlade in namnunderskrifter från protesterade resenärer om försämringen med Stockholmstågen.
På plats fanns även kommunalrådet Christer Nilsson, Eva Andersson och Rita Eklund, samt Ingalill Pettersson, Claes Särevall och Maud Ohlén.
- Vi har fått ihop uppåt 200 namnunderskrifter från resenärer och som vi nu ska skicka vidare till de bestämmande på SJ, sa Maud Ohlén.
- Och det är samma försämrade situation i Linköping, där man är lika besvikna på SJ som vi är i Norrköping, säger Mattias Ottoson.

<B>? Vad är det då för försämring som SJ gjort?</B>
- De har dragit in avgångarna 07,05 och 08,05 med snabbtåget X 2000 och hänvisar istället till avgång 6,50 med ett långsammare intercitytåg.
- Nu tar det helt enkelt längre tid till Stockholm och det innebär stora problem för de som valt att arbeta i Stockholm, men bor i Norrköping. Och det kan bli färre i framtiden som väljer det här levnadssättet.
- I dag har vi cirka 800 utpendlare från Norrköping till Stockholm varje dag och dessutom många, inte minst anställda på de statliga verken, som ofta åker upp till Stockholm på konferenser.
- Så vi uppmanar SJ att återgå till de tidigare avgångarna och snabbtågen, så att man underlättar och inte motverkar Östergötlands satsning på att bli den fjärde stora storstadsregionen i landet.
Socialdemokraternas ordförande Billy Gustafsson var också på plats på Centralstationen på morgonen:
- Vi skickar protestbrev både till SJ och till näringsdepartementet angående SJ:s agerande.
- Förutom försämringen på morgnarna har SJ och dragit in sena kvällståg hem till Norrköping, så nu gå det sista vid 20,40-tiden jämfört med framåt midnatt tidigare.
- Det innebär att många som är på kvällskonferenser har svårt att hinna med sista tåget hem och tvingas sova över i Stockholm.
- Eller ta bilen fram och tillbaka, säger Ingalill Pettersson. Något som varken är bra miljömässigt eller med tanke på den redan täta trafiksituationen i Stockholm. Så ju fler som tar tåget desto bättre för alla parter.
- Det verkar, säger Ingalill Pettersson, som om SJ prioriterar satsningar med täta tåg turer till Mälardalsområdet och att vi som bor utanför det området, som här i Norrköping, kommit i bakvattnet och det tycker vi definitivt inte om.
Mattias Ottoson framhöll att man även har kontak meda näringslivet i Norrköping:
- Vi vill ju att alla tänkbara parter ska trycka på SJ för att få dem att ändra sig, inklusive vårt näringsliv, som ju är beroende av snabba och täta tågförindelser.
- Dessutom har vi sedan planerna på Ostlänkn i framtiden och det gäller ju att hålla kvar tågresenärerna till det färdsättet, fram till att Ostlänken blir verklighet.
Folkbladet sökte en tidtabell-ansvarig på SJ igår, men lyckades inte få kontakt med någon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om