– Vi behöver ekonomisk stöttning av exempelvis någon kommun eller staten, för att kunna behålla Vega i framtiden, säger skepparen Egil Bergström. Annars är det stor risk att hon kommer att säljas till utlandet, kanske till Norge, där ägare av gamla träbåtar får mycket större ekonomisk stöttning av staten.
– Som exempel kan jag nämna järnvägsmuseer, som har riktiga stora lok och vagnar, liksom Flygvapenmuseet som också har stora plan i sina samlingar. Min förhoppning vore att staten eller någon kommun kunde
starta ett museum, för gamla segelfartyg, som sedan kunde användas till utflykter.
Men som det ser ut idag är framtiden oviss?
– Ja, just nu talar det mesta för att vi tvingas sälja Vega utomlands efter den här sommaren, säger Egil Bergström. Men det kommer åtminstone att bli en spännande och innehållsrik sista sommar med båten.
Hur gammal är Vega?
– Hon är byggd i Höganäs 1909, räddad från upphuggning 1985 och totalrenoverad i Gamleby 1992 till 2008, men det är fortfarande 15 procent av originalbåten kvar.
Hur ser sommarprogrammet ut?
– Sommaren 2017 blir riktigt spännande med deltagande i Tall Ship Race mellan Halmstad och Kotka i Finland, som huvudattraktionen. Ett race som vi för övrigt vann både 2014 och 2016.
– Dessutom ska vi vara med i Hanse Sail i Rostock i augusti och däremellan arrangerar vi utflykter för allmänheten i Västervik, Halmstad, Åbo och Stockholm.
– Och i framtiden hoppas vi komma tillbaka till Norrköping, som museifartyg. Det vore en dröm att se fram emot!