Resultat som oroar
NORRKÖPINGResultaten i de nationella proven i femman är "oroande inför framtiden", konstateras det i kommunens kvalitetsredovisning för år 2001.Skolor med dåliga resultat visar sig återkomma. Och alla ligger de i socialt utsatta områden.
Som exempel på kunskapsproblemen i femman kan tas, att inom kommundelsnämndens Citys område nådde bara 68 procent av barnen i femman målen. För matematiken i Västra var motsvarande siffra 67 procent.
Mönstret är detsamma för slutbetygen i nian de senaste åren. Samma skolor återkommer år efter år. En undersökning av Skolverket visar, att det i första hand föräldrarnas utbildningsnivå som spelar in. Utländsk bakgrund har mindre betydelse.
Antalet barn i förskola var i snitt drygt 5.300, varav 459 i enskild förskola. Jämfört med året före har barnantalet minskat, vilket väl också bidragit till att barntätheten gått ner något.
Från 6, 6 barn per årsarbetare i förskolan år 2000 minskade nämligen antalet till 6,3. Barntätheten är dock fortsatt hög i Norköping, medan för jämförbara kommuner snittsiffran bara var 5,4 barn per personal.
<b>Många i friskolor</b>
I förskoleklass och grundskola gick nära 16.000 elever, varav 653 i fristående skolor. När samtliga fristående grundskolor i kommunen är fullt utbyggda kommer ca 10 procent av grundskolans elever att gå där.
På motsvarande sätt kommer, när de fristående gymnasieskolorna byggts ut helt år 2005, ca 20 procent av gymnasieeleverna att gå där.
I kvalitetsredovisningen konstateras vidare att det är svårt att rekrytera lärare till årskurserna 1-7 samt språklärare. Ca 150 behöriga lärare saknades under året, vilket är ca 8 procent.
En som det tycks oroande siffra i förbifarten är, att det vid en karläggning i Västra kommundelen framkommit, att ca 25 procent av barnen/ungdomarna där är i behov a särskilt stöd.
Web-baserat lärande ska prövas i vissa gymnasieskolor i kommunen under nästa läsår. En del kurser läggs då ut helt eller delvis som distanskurser.
Så tex har gymnasienämnden beviljat pengar till en kurs i matematik A för svagpresterande elever på omvårdnadsprogrammet samt två kurser i matematik B.
Det påpekas vidare att kommunen nu måste satsa stort på att rekrytera lärare till både förskola och skola. Dels på grund av pensionsavgångar, dels på grund av elevpuckelns utveckling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!