Resecentrum - 2030
Tre gånger så många pendelresenärer som idag, sammantaget en fördubbling av resandet under maxtid.Och möjligt att passera planskilt över spårområdet - även för spårvagn.
Några konkreta planer handlar det inte om, utan om ett scenario. Där då Götalandsbanan för snabb persontrafik Stockholm-Göteborg, med Norrköping som en station på vägen, förutsätts genomförd. Där ingår då Ostlänken (Järna-Linköping) som en del.
Många tåg
I scenariot tänker man sig Stockholm-Göteborg trafikerat med snabbtåg varje timme under högtrafik, liksom Stockholm-Malmö - och då förstås med stopp i både Norrköping och Linköping. Och dessutom då interregionala tåg Stockholm-Göteborg en gång i halvtimmen (!).
Norrköping-Örebro, via Motala, tänks trafikeras en gång i timmen under högtrafik. Östgötapendeln tänks utbyggd med stationer i Åby och Kimstad. Antalet människor som bor på ett ställe och pendlar till jobbet väntas öka avsevärt.
I bedömningarna ingår att kostnaderna för bilen kommer att öka markant, vilket möts med utbyggd kollektivtrafik. Skattepolitiken förväntas formas så, att resurs- och miljömässigt hållbara alternativ gynnas.
Sålunda räknar man med, att antalet resenärer under maxtid kommer att fördubblas och antalet pendelresenärer så mycket som tredubblas.
Gångavstånd
Fler kommer att få tågen på gångavstånd. Man räknar med betydligt fler inte bara arbetsplatser utan även bostäder centralt.
Folkbladet har redovisat planerna för en helt ny, stor bostadsstadsdel på det idag industrialiserade Butängen. Även för östra Saltängen finns bostadsplaner.
Konceptet för Butängen innebär då även passager över spårområdet, som rentav kan komma att grävas ner helt. Det blir en överbyggnad, där då t ex spårvagnen till Butängen kan få rulla fram...
Man räknar med kraftig ökning av folkmängden i både Norrköping och Linköping. Överhuvud taget så är framtidsoptimismen här mycket stor, när det gäller det ännu så avlägsna året 2030.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!