Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Reklamationer mot dammsugarföretag

Företaget Swepol water power i Norrköping säljer dyra dammsugare genom hembesök. Men utdragna reklamationstvister och nya bolag gör att det är svårt att ångra sitt köp och få pengarna tillbaka.– Man ska driva sådana här frågor som konsument, det tycker jag är viktigt, sa Björn Hammarberg.

Norrköping2013-07-22 05:21

I november förra året köpte Björn Hammarberg, som bor i Sandviken, en dammsugare för 38 950 kronor av norrköpingsbaserade företaget Swepol water power. Hans son skulle börja jobba som säljare för företaget och var på hembesök hos Björn tillsammans med en annan säljare som agerade mentor. Demonstrationen tog runt 3 timmar.

– Den verkade helt ok så vi slog till, sa Björn.

Men sonen jobbade bara någon månad som säljare.

– Han kände att det inte var något vidare ställe att jobba på.

Ångrade köp

Några dagar senare bestämde sig Björn för att ångra köpet.

– Vi skickade in ångerblanketten, sen gick det några veckor utan att någonting hände. Företaget ringde till slut upp och frågade hur det hade gått med vår nya dammsugare. När jag sa att vi ville lämna tillbaka den visste de ingenting.

Det tog ett par telefonsamtal till innan någonting hände.

– Säljaren kom tillbaka och tittade på dammsugaren. Enligt henne hade vi använt dammsugaren i flera timmar vilket inte stämde. Det var då jag kontaktade Allmänna reklamationsnämnden.

Läs mer i måndagstidningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om