I november förra året köpte Björn Hammarberg, som bor i Sandviken, en dammsugare för 38 950 kronor av norrköpingsbaserade företaget Swepol water power. Hans son skulle börja jobba som säljare för företaget och var på hembesök hos Björn tillsammans med en annan säljare som agerade mentor. Demonstrationen tog runt 3 timmar.
– Den verkade helt ok så vi slog till, sa Björn.
Men sonen jobbade bara någon månad som säljare.
– Han kände att det inte var något vidare ställe att jobba på.
Ångrade köpNågra dagar senare bestämde sig Björn för att ångra köpet.
– Vi skickade in ångerblanketten, sen gick det några veckor utan att någonting hände. Företaget ringde till slut upp och frågade hur det hade gått med vår nya dammsugare. När jag sa att vi ville lämna tillbaka den visste de ingenting.
Det tog ett par telefonsamtal till innan någonting hände.
– Säljaren kom tillbaka och tittade på dammsugaren. Enligt henne hade vi använt dammsugaren i flera timmar vilket inte stämde. Det var då jag kontaktade Allmänna reklamationsnämnden.
Läs mer i måndagstidningen.