Raka spåret - till Dublin
På söndag går resan till Dublin för buss- och spårvagnsföraren Nils-Erik Karlsson. Som en av fyra från Sverige ska han stödja förare och testa den nya spårvägen i Dublin.
Spännande. I tre månader ska Nils-Erik Karlsson arbeta som handledare för förarna i Dublin men dessförinnan ska han testa banan när den är färdigbyggd. - Det blir oerhört spännande eftersom allt är uppbyggt och nytt, berättar han. På söndag går färden med fyra andra svenskar. FOTO: ANITA KJELLBERG
Foto:
För en månad sedan såg han en ansökan på anslagstavlan och för tre veckor sedan fick han beskedet att han blir en av fyra som får åka..
- Det är roligt att Norrköping får vara med och att vi håller oss framme. Men det har gått så oerhört fort så jag har nästan inte kunnat smälta det än, ler han.
Operatör
Connex som ska ta över kollektivtrafiken i Norrköping är den första operatören av linjerna i Dublin. Nu håller två linjer på att byggas som ska vara klara till sommaren. Spårvägen liknar Tvärbanan i Stockholm, men också den i Norrköping genom att de kör både på banvall och i stadstrafiken bland andra trafikanter, därför skickas fyra handledare från Sverige. De ska testköra och stödja de 125 förarna när de ska ut i trafik.
- Men det är oerhört spännande eftersom allt är nytt och mycket modernare än de spårvagnar vi har i Norrköping, förklarar Nils-Erik Karlsson.
I tre månader ska han arbeta i Dublin. Från sin tjänst som buss- och spårvagnsförare vid Busslink har han tjänstledigt. Men nog är det ett välkommet avbrott. I 17 år har han kört Norrköpings spårvagnar och bussar.
- Det är verkligen spännande att få se Dublin men det blir nog mest arbete. Var sjätte vecka får vi åka hem och hälsa på familjen, säger Nils-Erik Karlsson.
- Men tiden i Dublin kan bli förlängd. Det beror på om de hinner med allt under de tre månaderna. Troligen blir det förlängt eftersom spårvägen inte är helt färdigbyggd än, säger Mattias Näsström, informationsansvarig för Connex Affärsområde Öst.
Saknar arbetskraft
Man räknar med 21 miljoner resenärer per år och det kräver en hel del arbetskraft som Irland saknar. Nils-Erik Karlsson hoppas att han kanske kan få med sig fler förare från Norrköping.
- Det skulle vara roligt om jag inspirerade kollegor här i stan. Det skulle vara roligt om det var flera härifrån som kunde handleda, hoppas han.
Nils-Erik Karlsson tar med sig erfarenhet från Norrköping men kommer också att få med sig mycket ny kunskap från Dublin.
- Det kan vara oerhört värdefullt om det blir så att vi drar en spårvagnslinje till Ringdansen, konstaterar Mattias Näsström.