Problem med myndigheterna?
I föreningen Firis sitter idealismen i högsätet. Där hjälper man, gratis, folk i kontakten med myndigheterna.Somliga fall drivs och överklagas under lång tid. Medan annat är såpass "enkelt" som att bistå folk med deklarationen.Michael Gmar säger, att myndigheterna i allmänhet fungerar bra. Men undantag finns. Mot Försäkringskassan är han mycket kritisk.
" Vi vill bygga en kommunikationsbro mellan myndigheter och enskilda", säger Michel Gmar i Firis. En förkortning, som står för Föreningen Individens Rättigheter i Samhället. Foto: Janne Forsby
Foto: Fotograf saknas!
Enligt Michel Gmar är de tre som är riktigt aktiva, själv jobbar han heltid och mer därtill med Firis. Oavlönat. Hur det kan gå ihop sig? Jo, säger han, hans fru står för försörjningen.
Han är utbildad socionom, vilket han byggt på med juridisk kompetens. Han har också arbetat inom socialförvaltningen.
Firis är, omtalar han, en Norrköpingsskapelse av årgång 2003 som nu är på väg att spridas till Stockholm, Göteborg, Borlänge/Falun. Bildades av folk med anknytning till myndigheter, läkare m fl; sådana som kände till byråkratins irrgångar.
- Utifrån 70-talets ideal, säger Michel Gmar. Information, serviceskyldighet.
Fallen är många
Vi frågar, om han har många "fall" nu - och han bara skrattar. Jodå, hur många som helst.
I ett antal fall handlar det då om folk, som verk ligen kommit i kläm. Som kan ha hux flux "friskskrivits" av försäkringskassan, som kan ha mobbats ur arbetslivet osv. Ofta då segslitna historier.
Men Michel Gmar betonar, att huvudsyftet med föreningen inte är att överklaga. Utan att se till att ärenden sköts rätt från början, så att det inte behövs några överklaganden.
- Utan tvivel har myndighetsutövningen en hög grad av korrekthet, säger han. Det gäller att se till, att rätt underlag kommer fram.
- Men visst, sedan finns ju också en och annan myndighet som faller ut...
Barn har förtur
Många av ärendena rör barn med särskilda behov, att de ska få den hjälp i skolan som de är berättigade till. Överhuvud taget så har barn och barnfamiljer förtur.
Ett annat stort område gäller folk från vad Gmar kallar "skriftlösa kulturer" - romer från Jugoslavien, flyktingar från Somalia och Eritrea m fl. Dessa har ofta inte klart för sig sådant som vikten av att spara på papper. De behöver hjälp i sina kontakter med myndigheterna.
- Vi vill bygga en kommunikationsbro mellan myndigheter och enskilda, säger Gmar. Ofta följer vi med folk till myndigheten. Som biträde, eller kanske som deras företrädare.
Problem som uppstår beror i princip inte på någon "ond vilja" från byråkratin, utan snarare då på sådant som bristfälligt underlag.
Läkarintyg kanske inte innehåller allt det, som försäkringskassan skulle behöva veta. Något som i sin tur kan bero på, att det saknas reglering av hur överföringen mellan landstinget och kassan ska ske.
Många regelfel
Just Försäkringskassan är Michel Gmar starkt kritisk mot. Han pekar på hur en (föga uppmärksammad) granskning från Riksrevisionsverket visat, att Försäkringskassan i Östergötland har landets näst högsta andel av regeltillämpningsfel. Bland avslagen finns, enligt Gmar, sådana fel i 27 procent av ärendena.
Han relaterar också några fall, som kan tyckas häpnadsväckande. En person, som haft sjukersättning sedan 1993 friskförklaras plötsligt av Försäkringskassan, utan någon kontakt överhuvud taget. Med ens ska han, efter alla dessa år, vara fullt kapabel att jobba.
En förklaring till sådana beslut kan vara, att handläggaren bara försett försäkringsläkaren med det allra senaste läkarintyget. Som då enbart berör det "nya" i sjukdomsfallet - men däremot inte upprepar "gamla", kvarstående, fakta.
Men till den här problematiken hör också, att försäkringsläkarna ofta är anlitade på konsultbasis och med väl tilltagna arvoden. Som Gmar säger är det ju då knappast heller någon, som vill bli av med sitt uppdrag.
Missköter sig
Michel Gmar hävdar vidare, att Försäkringskassan i många fall missköter sitt ansvar för rehabilitering av långtidssjuka. Kassan och arbetsgivaren har här båda ansvar. Men alltför många arbetsgivare ges möjlighet att smita undan.
- Det har sin grund i Försäkringskassan patriarkala struktur, i flaskhalsar mellan de styrande och handläggarna. Arbetsgivarna, som inte är intresserade av att rehabilitera den sjukskrivne, lämnas fritt spelrum att göra sig av med folk, säger Gmar.
Bostadsbidrag är ett annat stort verksamhetsområde för Firis. Här gör man egna utredningar, som kan vara mer djupgående än myndighetens. Och som, säger Gmar, ofta möts med stor respekt från det hållet. I det hela är han också, som han säger, full av beundran för handläggarna.
Förutom all hjälp med blanketter och olika mellanhavanden med myndigheter ägnar sig Firis även åt information gentemot olika grupper.
Telefonen ringer
Åtskilligt av hjälpen man ger är också, så att säga, enkel och anspråkslös. Såsom att, i tider som dessa, hjälpa folk med att deklarera.
Själv är Michel Gmar igång från tidiga morgonen till sena kvällen. Under vårt samtal med honom ringer telefonen i ett.
Och allt detta då helt ideellt. För medmänniskornas skull!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!