På måndagen besökte alliansens sex östgötska riksdagspolitiker - Andreas Norlén (M), Lena Ek (C), Mathias Sundin (FP), Magnus Oscarsson (KD), Finn Bengtsson (M) och Betty Malmberg (M) - Almroths åkeri på Ingelstaområdet i Norrköping.
Det gjorde de bara ett par dagar innan budgetrysaren i riksdagen.
De sex riksdagspolitikerna vill inte spekulera i hur utfallet blir. De tänker rösta på alliansbudgeten, och menar att det är statsminister Stefan Löfvens (S) ansvar att reda ut situationen.
Allianspolitikerna varnar för att fördubblade arbetsgivaravgifter för unga kommer att öka ungdomsarbetslösheten. För Almroths innebär förändringen en fördyring med cirka en halv miljon kronor. Till det kommer ett förslag om att utreda en kilometerskatt.
– Det är en skatt på avstånd, den har ingen miljöstyrande effekt, säger Lena Ek (C) om kilometerskatten.
De föreslagna förändringarna väcker en viss oro hos ägarna till Almroths åkeri, far och son, Anders Svensson och vd Carl Svensson. Kostnaderna kommer att drabba kunderna, och successivt att leda till färre transporter och mindre konsumtion, menar de.
Men de är tydliga med vad de ser som det största hotet: de oseriösa aktörerna i branschen, städfirmor som regelvidrigt utför flyttuppdrag med rut-avdrag, och utländska chaufförer som köper körkort, som i fallet med chauffören från Makedonien som friats i svensk domstol, något som utlöst protester.
– Man har förlöjligat en hel bransch, säger Carl Svensson och talar om en ”flathet” från myndigheternas sida.
– Vi måste kunna konkurrera på lika villkor, säger Carl Svensson och talar om problemet med ”osund konkurrens” och dumpade priser och löner.
På andra sidan gatan, visar Anders Svensson, står en polsk bil parkerad, där någon övernattat, troligen i väntan på uppdrag.
Svenssons lyfter också faran med utländska chaufförer som tar med sig egen diesel och kör omkring med en tank på flaket, en ”tickande bomb” på vägarna.
Allianspolitikerna lyfte fram två åtgärder för att rensa upp i branschen, så kallade klampning som införs i mars nästa år, där polis och tull får sätta låsblock på lastbilar vars förare bryter mot lagen, och alkobommar som införts på försök vid några svenska färjelägen, för att hindra berusade långtradarchaufförer att ge sig ut på svenska vägar.