Medan eleverna är framtidens medarbetare och entreprenörer, är lärarna de som till mångt och mycket ger eleverna bilden av svensk arbetsmarknad. Med detta som utgångspunkt bestämde Svenskt Näringsliv i länet att erbjuda lärare och företag att mötas för att lärarna ska få en bättre uppfattning om vad företagen behöver. Tolv lärare från Norrköping nappade på idén och ”skuggade” en person på ett företag en dag i höstas.
– Företagen är jättenöjda, de villha samarbete med skolan. De behöver arbetskraft, att ungdomarna ska välja rätt! Många företag säger att det aldrig är någon skola eller lärare som ringer dem. Samtidigt vill de verkligen ha kontakt. Det här projektet gav många nya idéer, säger Karin Holmqvist, projektledare på Svenskt Näringsliv.
Både högstadie- och gymnasielärare bjöds in att delta. Målen med besöken är flera.
– Lärarna behöver veta vad det finns för yrken, så att de kan berätta för eleverna och motivera dem att studera. Genom att berätta för eleverna vad just den matten de läser kan användas till, motiveras de bättre. Dessutom kan lärare på gymnasiet diskutera högskoleval med eleverna. Så det är viktigt på flera fronter, säger Karin Holmqvist och fortsätter:
– Dessutom vinner lärarna nya kunskaper, det blir som en kompetensutveckling för dem.
För högstadielärarna blir det även ett sätt att kunna motivera sina elever och hjälpa dem i det stundande gymnasievalet.
– Företagen tycker att högstadielärarna är väldigt viktiga. Man vill verkligen nå ut till dem innan eleverna ska göra sina val, säger Karin Holmqvist.
Genom besöket kan företagarna nå ut med sin efterfrågan på kompetens, som lärarna alltså kan ta med sig till sina elever. Svenskt Näringsliv planerar att genomföra flera ”företag-lärar-besök”, men hoppas även att kommunerna även tar denna metod till sig.
– Vår förhoppning är att kommunerna permanentar det här och genomför det varje år. Det behövs en kontinuerlig kontakt. För det gynnar eleverna, säger Karin Holmqvist.
011-200 417