Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Positivt för Ostlänken - men också orostecken

Citybanan genom Stockholm ska byggas. Det beslöt regeringen på torsdagen.Det är ett positivt besked för Ostlänken, som knappast är möjlig utan Citybanan.Å andra sidan kan de ökade kostnaderna för Citybanan försena Ostlänken än mer.

Norrköping2007-06-01 00:00
Ostlänken är ju på väg ut ur Banverkets planering fram t o m 2015, och in i en mer oviss framtid. Men beskedet om Citybanan är likafullt viktigt.

Med den tagen i bruk fördubblas spårkapaciteten i Stockholm, där idag järnvägstrafiken söderifrån trängs på två spår i vad som är det svenska järnvägsnätets värsta flaskhals.

Citybanan innebär två nya spår i en sex kilometer lång tunnel, från Stockholm södra och bort till Tomteboda. Dit ska då pendeltrafiken föras över, medan övriga tåg fortsätter ovan jord.

Getingmidjan
Enligt planerna ska Citybanan tas i bruk 2017. Den har nu länge varit huvudalternativet, när det gäller att komma åt Stockholms "getingmidja".

En viss oro spred sig, när den nya regeringen ville utreda även andra alternativ. Men nu är det hela alltså tillbaka på, så att säga, rätt spår.

Beskedet från regeringen hälsas givetvis med tillfredsställelse lokalt:

- Ett steg i rätt riktning för att Ostlänken ska kunna bli verklighet, säger Mattias Ottosson, kommunstyrelsens ordförande (s) i Norrköping.

- Ett mycket viktigt beslut för östgötaregionen, säger Östsams ordförande Jan Owe-Larsson (m).

Ett bekymmer
Men han noterar också lite bekymrat, att tre av de fem milj kr Citybanan fördyrats med ska tas ur Banverkets budgetramar.

Banverket ges nu i uppdrag att prioritera Citybanan i den nationella planen. Då kan andra projekt, Ostlänken t ex, få maka på sig.

- Det är inte rimligt att andra planerade projekt ska få knuffas undan. Regeringen måste öka Banverkets budget, säger Owe-Larsson.

Men på presskonferensen sade infrastrukturminister Åsa Torstensson klart och tydligt, att andra järnvägsbyggen kan få stå tillbaka för Citybanan.

-Vi har ett parallellarbete med en översyn av den nationella planen. Vi vet att det var mycket löften i den, men ganska lite pengar i relation till de löftena, sade hon enligt TT.

Står inte bakom
Som ett visst minus, ur östgötaregionens synpunkt, kan också noteras att regeringen inte uttryckligen ställer sig bakom den avsiktsförklaring som kommuner och landsting i Mälardalen och Östergötland enats om.

Där fick regionen med, att staten ska utse en särskild förhandlingsman för just Ostlänken och en OPS-lösning (offentlig/privat finansiering) där. Förhandlingsmannens uppdrag bör, har det vidare hetat, påbörjas senast i höst.

Men där är regeringen alltså inte med på noterna. Vad det nu kan innebära för framtiden.

Som framgått måste östgötaregionen vara med och betala för Citybanan, eftersom man gynnas såpass mycket av den. 50 milj kr måste skrapas ihop i länet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om