Mamman har anmält saken till skolinspektionen. Skolan hävdar, att man gjort allt som kan begäras. Man visar på en hel uppsjö av åtgärder, som vidtagits för att hjälpa pojken. Av mammans inlagor framgår dock, att är också är en del som skolan inte har gjort.
Enligt anmälan har pojken alltsedan förskoleklass haft läs- och skrivsvårigheter, något som skolan från början vetat om. Åtgärder har också vidtagits. Av skolans svar framgår, att man någon eller några gånger tyckt pojken vara ikapp - men att det sedan tydligen visat sig, att så ändå inte var fallet.
Tidig bedömning
En logoped gjorde på relativt tidigt stadium bedömningen, att pojken inte hade någon språkstörning men måste få genomgå en fördjupad läs- och skrivutredning. Våren 2009 begärde mamman också uttryckligen, att sonen skulle få en sådan.
Hon fick då svaret, att först måste ett s k ITPA-test genomföras. Det var sedan inte förrän till vårtterminen 2010, som skolan skickade in en ansökan till den fördjupade läs- och skrivutredningen. Men kön dit är två år lång - och pojken, som nu går i femman, väntar alltjämt på sin tur.
Skolinspektions syn på kommunens sätt att fungera är här glasklart:
"Detta är inte acceptabelt."
Mått psykiskt dåligt
Mamman påtalar, hur sonen i sin pressade situation i skolan mått psykiskt dåligt - uppenbarligen sämre än vad skolan kunnat eller velat uppfatta.
Den 31 mars i år fick mamman plötsligt veta, att sonen under vårterminen inte fått det stöd som han enligt det utarbetade åtgärdsprogrammet skulle ha. Personal på skolan hade varit sjuka.
Men det "försvaret" för skolan avvisas helt av skolinspektionen. "En elev har rätt till det stöd som är beslutat om, oavsett skolans resurser."
Det är ord och inga visor i en tid, där undersökning på undersökning har visat att Norrköpings kommun tillför sina grundskolor mindre resurser än vad de allra flesta andra kommuner gör.
Håller inte med
Att pojken inte fick de stödåtgärder han har rätt till, är enligt skolinspektionen helt enkelt "inte godtagbart".
Det förefaller vidare som att mamman i stora stycken hållits oinformerad om, vad skolan gjorde eller inte gjorde med hennes son. Detta trots att hon uppenbarligen varit högeligen aktiv och engagerad, hon har ringt långa rader av samtal till både rektor och annan personal.
Enligt mamman har pojkens klassföreståndare vid flera tillfällen påtalat, att på grund av personalbristen får inte elever i behov av särskilt stöd den hjälp de behöver.
Skolinspektionen summerar att "Norrköpings kommun och rektorn på ...skolan inte följt författningarnas krav gällande rätten till särskilt stöd och samarbete mellan skola och hem."