Planeringen för bostäder i Marby-Unnerstad går vidare
Planerandet för framtida bostadsområden i Marby-Unnerstad går vidare. En utredning om tänkbara stråk för kollektivtrafiken är nu ute på remiss inom kommunen.Tre huvudalternativ finns. Alla har de stark inverkan på området, med all dess skyddsvärda natur, kulturminnen och även lantbruk.
Alternativ A inrymmer både bil- och kollektivtrafik. Här ansluts ny väg från korsningen mellan Lindövägen och Bråviksvägen. Den sträcker sig förbi den blivande nya Lindöskolan, fortsätter över jordbruksmark och ansluter till Marby söder om befintlig bebyggelse.
Sträckningen passerar strax söder om betesmarken vid Holmtorpet, där avgaserna lär komma att negativt påverka floran. Vägen delar också Dömestads gårds marker, med oviss framtid för betet. Här finns också många kulturminnen, även forntida sådana.
En nackdel är dock, enligt kollektivtrafikenheten, att här krävs två olika kollektivtrafiksystem - ett till Lindö, ett annat till Marby-Unnerstad. Tre eller fyra nya bussar måste då köpas in.
Två vägar
Utredningen förordar att det fortsatta detaljplanearbetet utgår från just det här alternativet. Ett viktigt skäl är att övriga alternativ fordrar två vägar, en för bilar och en för kollektivtrafiken.
För alternativ B anges två olika utgångspunkter, med fortsättning från Lindö via antingen Rönnagatan eller Båtmansgatan. I båda fallen mynnar vägen ut i Sommardalsvägen i Marby .
Sträckningen från Båtsmansgatan passerar utkanten av Majeldsberget, där det finns "medelålders" ek. Här finns naturvärden och betesmark (för Holmtorpet), med rik både flora och fauna, samt med lång historia.
Än värre för natur- och kulturvärden är sträckningen från Rönnagatan. Den skär rakt igenom naturområdet vid Majeldsberget, och går sedan genom betesmark och gamla kulturmiljöer.
För kollektivtrafiken är dock detta alternativ det optimala. Men å andra sidan krävs då ännu en väg, en för biltrafiken. Här kommer då det så kallade alternativ A2 in i bilden.
Inte alls bra
Alternativ C, slutligen, tar vid från skogsvägen i förlängningen av Abborrebergsvägen och får sin Marby-anslutning vid Genomfartsvägen. Men det här alternativet för plankontoret fram bara för att omgående ta avstånd från det.
Det skulle påverka såväl rekreationsområdet som de kulturhistoriska markerna kring Abborreberg, hota gamla träd och även innebära nackdelar för kollektivtrafiken.
En helt annan möjlighet är förstås att inte bygga någon genomfartsväg alls, det s k nollalternativet. Då slipper man ju all denna inverkan på natur och kultur.
Men då kommer - resoneras det - trafiken på Djurövägen, som redan idag nått smärtgränsen, att bli helt ohanterlig. Dessutom innebär nollalternativet, att man inte kan bygga ut Marby-Unnerstad alls så mycket som man nu tänker sig. Men med det skulle man ju gå tvärs emot de intentioner, som kommunen har för området. Vilket ju blir helt självemotsägande.
Stark kritik
Det här refererade är en utredning, som tar upp kollektivtrafiken. Därutöver har på senare tid hela programmet för Marby-Unnerstad varit ute på remiss och föranlett delade meningar.
De som idag bor där är ju starkt kritiska till planerna. Från tekniska nämndens sida har tidigare kritiserats, att konsekvenserna av vägdragningarna inte belysts tillräckligt. Det bör, heter det, klart framgå att upplevelse- och rekreationsvärdet i Abborrebergsskogen och Holmtorpshagen kommer att minska rejält.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!