Annelie Forzelius, biträdande verksamhetschef vid Ögonkliniken, menar att kliniken brustit i sitt ansvar och att man utreder åtgärder. Personalbrist uppges vara orsaken.
– Vi har förlorat en del personal när det gäller överläkare och specialistläkare. Vi har brist på läkare och har med det fått en sämre tillgänglighet, säger hon.
Annelie Forzelius påtalar att man jobbar aktivt med rekrytering och åtgärder för att lösa situationen.
Kliniken har nu anmält sig själv till följd av den fördröjda behandlingen.
– Vi har inte skött vårt åtagande när patienten kommer på återbesök efter dubbelt så långt tid som utsatt. Därför anmäler vi oss själva. Vi har inte kallat i tid, säger hon.
Vilka åtgärder som vidtas är ännu inte klarlagt.
– Vi håller på och tittar på det och kommer att återkomma till det.
Det är inte första gången kliniken anmäls enligt lex Maria. Folkladet har tidigare skrivit om två fall där återbesöken tagit längre tid än planerat, med sämre syn som följd. Detta var 2014 och 2015. Även då rådde personalbrist, enligt dåvarande chef för kliniken.