På schemat: naturvetenskap
NORRKÖPINGTvå skolor i Norrköping, Smedbyskolan och Vilbergsenheten, blir med i ett projekt för att öka intresset för naturvetenskap och teknik. Bakom projektet står Vetenskapsakademien och Ingenjörsvetenskapsakademien.
För att få starta ett tema måste läraren ha gått en kurs på en dag i detta tema.
<b>Höstterminen</b>
- Vi räknar med kompetensutveckling för lärarna under våren så att vi kan starta projektet i skolorna på höstterminen, berättar Eva Skogman, kontaktperson för projektet i Norrköping. Lärarkurserna håller vi tillsammans med Linköping och Stockholm.
- Sedan beror det på ekonomin om vi kan hålla alla 14 teman och om vi kan börja i alla klasser i de två skolorna. Troligen gör vår ekonomiska situation att vi måste begränsa oss.
Idén med natur- och teknikprojekt kommer från USA där det finns i nästan alla skolor. I Sverige startade projekten 1997 med Linköping som föregångskommun.
<b>Öka intresset</b>
En försöksverksamhet med teman för årskurs 7 till 9 inleds nästa år i Linköping.
- Det har varit svårt att få ungdomar att intressera sig för naturvetenskap, säger Skogman. Universiteten ropar efter fler naturvetare, industrin söker personal inom området naturvetenskap och teknik. Projektet är ett sätt att från tidig ålder få barnen att upptäcka att naturvetenskap är roligt.
Ett exempel på tema för årskurs 2 -3 är fjärilarnas livscykel. Temabeskrivningen ser ut så här:
Barnen föder upp levande fjärilar och ser dem utvecklas från larver och puppor till vuxna fjärilar. De lär sig hur insekter lever, utvecklas och är byggda. De lär sig att ta hand om djur.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!