Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Oväntad jätteaffär när hamnen blir kommunal

NORRKÖPING: De privata företagen, som till 60 procent ägt Norrköpings Hamn och Stuveri AB, drar sig ur.
För 243 miljoner kronor ska kommunen nu bli ensam ägare. Denna oväntade affär meddelades på fredagen.

Holmen, här representerat av koncernchefen Magnus Hall till höger, och de övriga privata företagen träder ifrån ägandet av hamnbolaget. Men Mattias Ottosson ser med förtröstan fram emot det rent kommunala ägandet.

Holmen, här representerat av koncernchefen Magnus Hall till höger, och de övriga privata företagen träder ifrån ägandet av hamnbolaget. Men Mattias Ottosson ser med förtröstan fram emot det rent kommunala ägandet.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-08-11 06:00
Maskhållning eller ej... men kommunstyrelsen ordförande Mattias Ottosson säger, att det här är bra för Norrköping. Medan däremot oppositionen rasar.
Norrköpings kommun har 40 procent av aktierna, Holmen och Lantmännen vardera 27 procent. Unér Shipping AB och Jönsson Nova Holding AB har 3 procent var. Det har således varit en solid privat majoritet.
Med på fredagens presskonferens är Magnus Hall. Han är inte bara koncern-vd för Holmen utan också - än så länge - ordförande för Norrköping Hamn och Stuveri. Han säger, att det här överlåtandet sker på företagens initiativ.
- Att driva extern hamnverksamhet är ju egentligen inte vår sak. Vi vill satsa på vår egen kärnverksamhet.
Lantmännens styrelserepresentant Håkan Walldén säger inte stort mer på presskonferensen än att han helt instämmer med Magnus Hall.

Investeringar
Hall pekar på de långsiktiga investeringar som nu förestår i hamnen och säger, att dessa inte kan vara Holmens sak.
Det är då sådant som fördjupningen/breddningen av inseglingsrännan, 240-260 miljoner kronor, järnvägsanslutningen Kardonbanan, 100 miljoner kronor, samt stora investeringar i förbättrad hamnutrustning, nya kranar med mera.
Kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson säger, att när det gäller stora infrastrukturinvesteringar brukar det räknas med 50-procentig medfinansiering från statens sida.
Nu tvingas alltså Norrköpings kommun skjuta till betydligt mer än vad som det hittills varit frågan om
- Men verksamheten kommer att fortsätta på ett positivt sätt. Det här är bra för Norrköping, som kommer att stärkas som logistikcenter, försäkrar Ottosson.
Hamnbolagets vd Bengt-Erik Bengtsson blir kvar på sin post. Han betonar hur konkurrensutsatt Norrköpings hamn är, och hur livsviktiga de planerade investeringarna är.

Kan gå utför
- Om vi inte lyckas ta vårt ansvar kan det gå utför snabbt. Och alla måste ha klart för sig, att även ett kommunalt bolag måste få tjäna pengar.
Att jobba i rent kommunal regi blir för honom något nytt. Det blir, som han säger, lite andra spelregler nu.
- Men jag ser i och för sig inga risker med kommunalt ägande. Det viktiga är, hur företaget sköts.
Hamnen, med mark och inventarier, ägs av Norrköpings kommun. Norrköpings Hamn och Stuveri är driftbolaget, som ombesörjer verksamheten.

Bildades 1992
Det bildades 1992, då den kommunala hamnstyrelsen slogs samman med stuveribolaget. Att näringslivet därvid gick in så aktivt sågs som mycket positivt.
Enligt Mattias Ottosson ska den här aktieaffären upp i kommunfullmäktige i september. Varefter omvandlingen ska kunna ske i samband med bolagsstämma i oktober. Till ordförande kommer, uppger Ottosson, Hans Lundin att föreslås.
Norrköping Hamn och Stuveri lär sedan komma att tas in i den nya storkoncernen för kommunens bolag - Norrköping Rådhus AB. Tillsammans med flygplatsen, som kommunen ju också tagit över.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om