Ostlänken ska utredas ännu ett år
NORRKÖPINGSnart presenteras förstudien av den omdiskuterade nya järnvägen Ostlänken genom Krokek och Norrköping. Men räkna inte med något konkret förslag redan nu:- Nej, vi har inte tillräckligt mycket fakta för att redan nu kunna föreslå en av de tre korridorerna genom Krokek och Norrköping, säger Anders Lundberg från Nyköping-Östgötalänken AB, utan det blir tidigast om ett år.
- Nej, de måste utredas mer och nästa utredningsskede handlar om att vi ska gå på djupet och kolla de geologiska förutsättningarna, bland annat då förkastningsbranterna i Kolmården.
- Dessutom lägger vi mycket stor vikt vid miljöfrågorna och miljöbalken som också kommer att utredas noga framöver.
- Det kan ju då visa sig att något av de tre alternativen faller bort automatiskt, på grund av för dålig grund eller för stora ingrepp i miljön.
<b>Tunnelalternativ</b>
- Och när det gäller Ostlänken genom centrala Norrköping handlar det om tre olika långa tunnelalternativ, som givetvis också kräver mycket noggranna undersökningar, innan det är dags att börja tänka på att föreslå ett specifikt alternativ.
- Kommunledningen i Norrköping har dessutom bett oss att undersöka om vi kan bygga tre spår på Ostlänken och i så fall slopa de nuvarande gamla spåren genom Norrköping och helt enkelt ta bort dem.
- Därför hoppas vi att Banverket börjar undersöka förutsättningarna för ett nytt godsspår in till Norrköping och nya logistikcentrat nära Norrköpings hamn, vilket lär behövas om nuvarande järnvägsspåren genom Norrköping försvinner.
<B>? Har det kommit in många åsikter från allmänheten i Norrköping och Krokek?</B>
- Ja, och jag är mycket glad och nöjd över det stora intresse som allmänheten och olika intresseföreningar visar angående Ostlänken, genom att skicka in sina synpunkter.
- Det är vi mycket tacksamma för, säger Anders Lundberg, för det är ett gott tecken när människor engagerar si, mycket bättre än om ingen hör av sig, för då skulle jag bli mer orolig.
<B>? Angående oron så är många människor oroliga för de breda järnvägskorridorerna som åtminstone bitvis lär blir över 400 meter breda?</B>
- De här 400 meterna är alltså den zon inom vilken vi kommer att placera snabbjärnvägen, som då kommer att bli cirka 20 meter bred med spår och banvallar.
- Men innan vi bestämt om exakt placering, vill vi ha en stor korridor på oss inom vilken vi kan placera dessa 20 meter järnväg där de passar bäst.
<B>? När pekar allt mot en byggstart för Ostlänken om den nu kommer till stånd?</B>
- Ansökan om bygglov och projekteringsstart kommer i bästa fall att ske i slutet av 2004 eller annars under 2005, säger Anders Lundberg, men innan dess återstår som sagt mycket utredningsarbete.
- Och jag kan nämna att vi kommer att kalla allmänheten till nya informationsmöten kommande vinter, när vi har mer att presentera angående miljöaspekterna och de kommande geologiska undersökningarna av marken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!