Ostlänken - javisst
Nämndordförande säger ja till snabbtågKOLMÅRDEN- Nej, nej, nej, till nya järnvägen Ostlänken genom Krokek!De ropen har hörts från en hel del Krokeksbor, i debatten om den nya snabbjärnvägen som är tänkt att dras genom Östergötland och bland annat Krokek.- Ja, ja, ja, säger dock många andra i Krokek, som är positiva till den här framtidssatsningen och bland annat då Kaj Franson, ordförande i Kolmårdens kommundelsnämnd.
Kaj Franson, ordförande i Kolmårdens kommundelsnämnd, delar inte den inställning många av hans grannar i Krokek har till Ostlänken. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto: Fotograf saknas!
- Åtminstone kan man inte bara skrika nej, utan att veta något.
- Jag tror att Ostlänken skulle bli positiv för pendeltrafiken, för snabba förbindelser mellan Stockholm och Hamburg och för ökad möjlighet till godstrafik på järnväg istället för med lastbilar, menar Kaj Franson.
<b>Nytt möte</b>
Nyligen var det ytterligare ett informationsmöte till allmänheten om Ostlänkens framåtskridande, den här gången på ProNova i Norrköping.
- Det kom ett 40-tal från allmänheten och man märker ju oro bland de som drabbas direkt, säger Kaj Almqvist, som arbetar med Ostlänken hos Norrköpings kommun.
- Det vill säga de som bor precis där den nya järnvägskorridoren eventuellt dras fram och man är orolig för att man inte får något vid en försäljning av sitt hus.
- Likaså är många, som bor i närheten av nya järnvägen, oroliga för hur mycket de drabbas av buller och minskat värde på sina fastigheter och det är ju såna här frågor vi har med i förplaneringen.
Kaj Franson känner igen samma problem från Krokek:
- Ja, det är dels det fåtal människor som direkt bor där något av de tre alternativen är inritat, som hyser stor oro för Ostlänkenplanerna.
- Men sen är det väldigt många som är oroliga för miljökonsekvenserna i Kolmården, särskilt om det norra förslaget, som går rakt genom vår finaste friluftsmark, skulle bli verklighet.
- Det tycker även jag vore förskräckligt, så min förhoppning är att mellersta dragningen, som går mest längs E 4, blir verklighet, eftersom E 4-an redan gjort ett sår genom Kolmården och då blir "bara" såren lite större om järnvägen byggs där.
<b>Mer detaljerat snart</b>
Nästa steg blir nu att Nyköping-Östgötalänken AB, som ägs av Norrköpings, Nyköpings och Linköpings kommuner ihop med landstingen, kommer med ett mer detaljerat förslagsunderlag, en fördjupning av miljökonsekvenserna framförallt, innan det så småningom blir dags att föreslå en av de tre alternativa dragningarna av den nya snabbjärnvägen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!