Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänken går att snabba på

NORRKÖPING: Det är möjligt att tidigarelägga Ostlänken med fyra år, till år 2010, genom en snabbare planeringsprocess. Det menar utredare Bo Holmberg i sin rapport som i går lades fram till näringsdepartementet.

Bo Holmberg vill att Ostlänken börjar byggas fyra år tidigare än vad som tidigare sagts - alltså redan år 2010. Foto: Scanpix

Bo Holmberg vill att Ostlänken börjar byggas fyra år tidigare än vad som tidigare sagts - alltså redan år 2010. Foto: Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2006-12-22 06:00
Bo Holmberg har på regeringens uppdrag prövat förutsättningarna för en eventuell tidigareläggning av järnvägsutbyggnaden mellan Järna och Linköping. I Banverkets framtidsplan är byggstart för nytt dubbelspår för snabbtåg och bangårdsombyggnad i Norrköping planerad till 2014.
Bo Holmberg bedömer i sin rapport att regeringen kan tidigarelägga byggstarten av Ostlänken till 2010, genom en snabbare planeringsproocess. Genom att påbörja ett arbete med parallella planeringsprocesser inom och mellan kommunerna och staten skulle man göra en tidsvinst på fyra år.
Det kräver ökade ekonomiska och personella resurser till Banverket och berörda länsstyrelser, med 120 respektive 10 miljoner kronor.
De pengarna ska enligt förslaget tas från redan budgeterade investeringsmedel som finns för Ostlänken i framtidsplanen för åren 2010-2014.
Banverket och länsstyrelserna kan då påskynda arbetet med miljöprövning och information till allmänheten.

Överklaganden
För kommunerna gäller att ha en god framförhållning och bra utformade detaljplaner som inte i onödan förorsakar överklaganden till regeringen, påpekar Holmberg.
Utredaren föreslår också att kommunerna lovar att stå för huvuddelen av kostnaderna för resecentra, om regeringen beslutar att tidigarelägga byggstarten. Kontakter finns också för insatser från det lokala näringslivet.
För den stora järnvägsinvesteringen föreslås en traditionell statlig finansiering. Regeringen bör också söka EU-medel, både för planering och investeringskostnader, menar Bo Holmberg.

"Ett samhällsbygge"
Rapporten visar att Ostlänken är både en regional och nationell angelägenhet och att samhällseffekterna är högre än tidigare visat. Banverkets nya utredning visar också på en stor resandevolym för Ostlänken. Det talar för att koppla järnvägsbygget till en planering för ett samhällsbygge, i både stat och kommun, skriver utredaren.
- Regeringen bör överväga att tillsätta ett nationellt pilotprojekt för Ostlänken som ett sammanhållet järnvägs- och samhällsbygge, föreslår Bo Holmberg.
"Med Ostlänken framhålls visionen att förena Stockholms puls med Mälardalens gröna lungor och små städer - för det goda livet", skriver han avslutningsvis.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om