Ostlänken avancerar - men i sakta mak
NORRKÖPINGOstlänken, projektet för snabbspårväg Järna-Linköping, avancerar så smått.Inte så att något genombrott skett. Men informationsmöten hålls. Banverket har dragits in djupare, vilket pekar åt rätt håll.Framgick det vid en pressinformation på torsdagen.
Mötena ingår i den förstudie för Ostlänken, som bolaget Nyköping-Östgötalänken AB - bildat av de båda landsting samt de kommuner som den nya järnvägsdragningen berör - nu genomför.
Enligt gällande lagstiftning är man skyldig att samråda med alla inblandade i samband med sådana här projekt. Det är naturligtvis bra, men skapar samtidigt mycken oro. På ett möte nyligen fanns det flera som klagade över, att de gått omkring och oroat sig för sitt hus i tio års tid nu.
<b>Allmän studie</b>
Förstudien, som sa vara klar i maj, är av allmän karaktär och ska belysa järnvägens effekter utifrån samhällsekonomi, miljö och järnvägsteknik samt ange olika möjliga sträckningar, utan att ta ställning för någon av dem.
Sålunda laboreras nu med tre stora järnvägskorridor, var och en 400 meter bred. Fast så bred blir ju inte alls den färdiga järnvägen, där räcker det med 20-30 meter för de båda spåren. Så dels ska två korridorer plockas bort ur planeringen, och till slut ska det så bli järnväg på knappt tiondelen av den återstående korridoren.
Men i dagsläget kan alltså mark- och husägare i alla tre korridorerna ha sin oro och ovisshet, det kan ju fortfarande bli deras hus som måste bort.
De ansvariga är medvetna om all denna oro men kan inte komma runt den. Det enda man kan göra är skynda på så mycket som möjligt, så att i varje fall två av korridorerna kan avföras från planeringen - och oron.
<b>Banverket aktivt</b>
Eva Dufva, informationsansvarig för Ostlänken, noterar som positivt att Banverket nu deltar aktivt i förstudien, för att kvalitetssäkra den. Helst ska Banverket sedan ta över fortsättningen på projektet, dvs den järnvägsutredning som ska genomföras 2002-03 och där bästa sträckningen ska analyseras fram.
- Men här är diskussionerna inte slutförda, säger Eva Dufva. Frågan är fortfarande, vid vilken tidpunkt Banverket ska ta över.
Det framgick på pressinformationen att projektet vidgats något, sedan Banverket självt utredde det i början och mitten av 90-talet. Man laborerar nu också med en fortsättning förbi Linköping, varför även Mjölby kommun kommit med i bilden på sistone.
Forfarande är förhoppningen att regeringen ska ge tillåtelse och pengar (11 miljarder) så att järnvägsbygget kan inledas år 2005 - och sedan vara avslutat 2011.
<b>350 km/tim</b>
Då ska snabbtåg kunna susa genom Östergötland i 350 km/tim. Det kalkyleras med 3-5 avgångar i timmen Norrköping-Stockholm med olika tågslag, och med 45 minuter som snabbast.
Kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson understryker vilka nya perspektiv som en sådan utveckling öppnar. Plötsligt blir inte pendling Norrköping-Stockholm längre stort värre än pendlingen i dag inom Stockholm.
- Man ser hur Stockholm kollapsat när det gäller bostadsförsörjningen. Det blir möjligt att bo här i Norrköping och jobba i Stockholm. Men det blir ju också lättare för företag att flytta hit.
Med snabbtågsspår skapas ju, vidare, helt nya möjligheter för utbyggd pendling inom Östergötland/Sörmland. Nämligen genom att de nuvarande spåren blir lediga för denna pendeltrafik.
<b>Kan bli av</b>
Hur bra det vore med snabbtåg till Stockholm har det ju talats om länge nu (även om inte alla är med på noterna, miljöpartiet har till exempel varit skeptiskt).
Men blir det verkligen också av, i varje fall inom den tidrymd som det nu laboreras? Kan vi ha snabbtågen redan 2011, om tio år?
- Ja, visst tror jag det, säger Mattias Ottosson.
- Men då måste vi också ligga i och jobba på det!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!