Det har varit nÄgra magra Är dÀr ökad inflation, höjda rÀntor och matpriser med mera har belastat mÄnga privatpersoners ekonomi. Först pandemin och sedan Rysslands invasion i Ukraina som lett till en mÀngd sanktionspaket har skapat en knepig ekonomisk utveckling pÄ mÄnga hÄll.
Region Ăstergötland Ă€r en av de aktörer vars ekonomi har blivit alltmer anstrĂ€ngd och dĂ€r det beslutats om sparkrav pĂ„ i stort sett alla delar av verksamheten. Det Ă€r ett av skĂ€len till att Ăstgötatrafiken frĂ„n den 1 februari kommer att höja taxorna i kollektivtrafiken i Ăstergötland.
I genomsnitt ökar priserna med fem procent. Ett exempel Àr en enkelbiljett för vuxen i mellanzon som idag kostar 60 kronor. Den kostar frÄn den 1 februari 65 kronor. En 30-dagarsbiljett för vuxen och mellanzon kostar idag 895 och höjs till 930 kronor. Den i kronor största höjningen kan man hitta pÄ Ärsbiljetterna dÀr en lÀnsbiljett för vuxen idag kostar 12 625. Den höjs till 13 900 kronor.
Marknadschefen för Ăstgötatrafiken Per Nelson förklarar bakgrunden till höjningarna:
â Den frĂ€msta orsaken Ă€r att vi har en allmĂ€n kostnadsökning i samhĂ€llet med inflation och höjda drivmedelspriser som pĂ„verkar oss vĂ€ldigt mycket. Sedan har vi ju besparingskrav av vĂ„ra Ă€gare i form av Region Ăstergötland som ocksĂ„ gör att vi mĂ„ste nĂ„ en balans i ekonomin, sĂ€ger Per Nelson.
â Men vi försöker hĂ„lla igen pĂ„ prishöjningarna sĂ„ mycket vi kan. Det Ă€r ju en balansgĂ„ng för oss att inte tappa resenĂ€rer men samtidigt klara ekonomin.
Per Nelson beskriver att kollektivtrafiken i stort gick ner kraftigt under pandemiÄren men att man sedan ÄterhÀmtat sig.
â Och alternativet att Ă„ka bil har blivit betydligt dyrare i och med drivmedelspriserna vilket har gjort att mĂ„nga resenĂ€rer har kommit tillbaka till oss och insett att det Ă€r prisvĂ€rt att resa kollektivt om man har den möjligheten. Vi Ă„terhĂ€mtar oss successivt efter pandemin vilket Ă€r jĂ€ttebra och det ökar ju ocksĂ„ intĂ€kterna, förklarar Per Nelson.
â SiffermĂ€ssigt ökade resandet i Ă„r med tio procent jĂ€mfört med 2022 men dĂ„ ska man ha med sig att tvĂ„ mĂ„nader under 2022 var pandemimĂ„nader. Vi ser ocksĂ„ i slutet pĂ„ 2023 att resandet ökat vilket Ă€r vĂ€ldigt bra, vi ska ju fĂ„ fler att vilja betala och resa med oss.
NÀr det gÀller nÀrtrafik och skÀrgÄrdstrafik som kostat 45 kronor per resa finns de inte med i den nya prislistan men dÀr rÄder status quo.
â Vi har valt att hĂ„lla priserna för nĂ€rtrafik och skĂ€rgĂ„rdstrafik oförĂ€ndrade. Vi har fĂ„tt i uppgift att göra en utredning av nĂ€rtrafik och skĂ€rgĂ„rdstrafik bĂ„de vad gĂ€ller effektivitet och kostnadstĂ€ckning och vill inte förekomma de utredningarna utan vi har valt att lĂ€mna de priserna oförĂ€ndrade, berĂ€ttar Per Nelson.
Efter pandemin har man sett en utveckling dÀr de dyraste korten, alltsÄ lÀnskorten pÄ Ärsbasis blivit mindre populÀra.
â Ă rsbiljetten minskar i försĂ€ljning varje Ă„r, fler och fler gĂ„r över till 30-dagarsbiljett. Det ser vi framförallt efter pandemin, man kanske har ett annat resmönster eller arbetssituation. Man rĂ€knar pĂ„ vad som blir mest kostnadseffektivt helt enkelt. Vi kan ju ocksĂ„ se att enkelbiljett och dygnsbiljett ökar, sĂ€ger Per Nelson.
Biljetter köpta före 1 februari pÄverkas inte av prisjusteringen.