En soffa som ger ifrån sig oljud och som går sönder. Så beskriver en Norrköpingsbo i 30-årsåldern den möbel han beställde från det e-handelsföretag inriktade på möbler han nu anmält till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
I anmälan skriver mannen att han betalade nästan 13 000 kronor för soffan i september ifjol, men att han snabbt ångrade sitt köp.
– Efter några månader upptäckte jag att kvaliteten var väldigt dålig, skriver mannen. Att sitta var obekvämt och den (soffan) började göra ljud när man satt eller rörde sig, skriver mannen.
Han hävdar även att hans son ska ha skadat sin fot på grund av att soffan gått sönder.
Soffan hade en garanti på två år och företaget erbjöd först mannen en återbetalning på 1 000 kronor eller ett presentkort i butiken på det dubbla beloppet. Nej, sa mannen. Då skickade företaget honom en ny soffa i oktober förra året.
Några månader senare återkom samma problem. Företagets åtgärd? Att erbjuda en tredje soffa. Men det är inte Norrköpingsbon speciellt intresserad av.
– Jag vill häva köpet och få mina pengar tillbaka. Jag vill inte uppleva samma upplevelse varje gång. Jag har rätt att sitta med min familj i en bekväm soffa, skriver han.
Ärendet ligger nu hos ARN som får bedöma om företaget har agerat tillräckligt osoft i det här fallet.