"Osmaklig kampanj"
Sedan rökstoppet på krogen satsar snusbolagen på kampanjer mot restaurangbesökare.Sex av tio restauranger har blivit kontaktade av snusbolagen, visar en rundringning som Apoteket genomfört.- Det är osmakligt, säger Eva Fernvall, marknadsdirektör på Apoteket.
Drömgäst på krogen för snusbolagen. Foto: Scanpix
Foto:
- Marknadsföreningen är så oärlig. Det påminner om hur cigaretter marknadsfördes som lyx på 50-talet. Det framställs som livets goda fast det blir livets onda. Ur ett hälsoperspektiv blir man upprörd över hur aggressivt de marknadsfört sig mot restaurangerna, säger Eva Fernvall.
Störst andel restauranger som blivit kontaktade är i Stockholm, där har bolagen varit i kontakt med nio av tio restauranger. Men även Norrköping ligger högt. De sex restauranger som kontaktats i Norrköping är stora och etablerade restauranger och nattklubbar Palace, O?Learys, Harry?s, Otten, Bacchus och Rederiet.
- Vi ser att snusförsäljarna satsar extra hårt på kvinnor, unga och högutbildade, framför allt i storstadsregioner och studentstäder. Man vill mörka att snus är hälsofarligt, säger Eva Fernvall.
Marknadsföringen har intensifierats när vinterkylan kommit, menar Apoteket, och understryker att snus till och med är mer beroendeframkallande än rökning.
- Nikotinhalten är högre och man har snuset en längre stund. Rökningen har andra faror och drabbar hjärta, kärl och lungor. Men det kommer mer och mer forskning om snus, som visar att det påverkar risken för cancer i munhåla och svalg, säger Fernvall.
Den metod som apoteken hävdar är mest framgångsrik för att bli kvitt nikotinberoende är nikotinläkemedel i kombination med samtalsstöd. På Norrköpingsapoteken Hjorten, Hägern, Tärnan och apoteket i Vrinnevisjukhuset finns hälsocoacher som ger råd och stöd.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!