Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ordning igen efter Tuwa-problemen

Förrförra veckan blev Tunabergs Taxi Keolis Serviceresor. Förra vann de Östgötatrafikens upphandling. Samtidigt blir det ordning och reda igen efter strulet med Tuwa Specialtransporter.

Upphandlat. Nu är de åtta fordonen som saknades efter att Tuwa Specialtransporter blev av med sitt avtal förra våren, upphandlade och klara.

Upphandlat. Nu är de åtta fordonen som saknades efter att Tuwa Specialtransporter blev av med sitt avtal förra våren, upphandlade och klara.

Foto: Anders Eklund

NORRKÖPING2015-04-13 06:30

– Det händer jättemycket nu och det betyder jättemycket för oss! säger Kent Thunberg, områdeschef för Keolis Serviceresor.

Han startade Tunabergs Taxi 1994 och fyra år senare blev företaget en del av Keoliskoncernen. Nu har Tunabergs Taxi ingått en fusion med Keolis och det nya namnet är ett faktum.

– Det svåraste nu blir att komma ihåg att svara Keolis, säger Kent Thunberg lite skämtsamt.

I dagsläget har företaget 9 fordon i Norrköping, i augusti fördubblas de nästan till 17. Förra veckan fick de nämligen tilldelningsbeslutet, att de vunnit den kompletterande upphandling som gjorts för skol- och färdtjänstresor i Norrköpings kommun i kölvattnet efter att avtalet med Tuwa Specialtransporter hävdes förra våren. Det var när Norrköpings kommun la över ansvaret för upphandling och drift av bland annat färdtjänst på den regionala kollektivtrafikmyndigheten, som oklarheter kring Tuwa Specialtransporter, som hade avtal till 2017, uppstod.

– Det uppstod en del diskussioner, som det skrevs mycket om i media, samtidigt som vi hade en hel del frågetecken som vi inte fick några svar på. Det kändes inte seriöst, så vi tog aldrig över avtalet utan valde i stället att häva det, förklarar Conny Malmström som är upphandlingschef på Östgötatrafiken.

Efter det började Östgötatrafiken utreda det faktiska behovet, innan upphandlingsförfarandet kom igång. Under tiden har flera bolag delat på Tuwas "gamla" resor.

– Vi har hankat oss fram och löst frågan akut. Och nu löser vi den definitivt, säger Conny Malmström.

Keolis Specialtransporter uppfyllde samtliga "skall-krav" och vann avtalet efter "lägsta-pris-principen".

Avtalet träder i kraft i augusti och löper på fyra år. Totalt är det värt runt 18 miljoner kronor.

Nu gäller det först för Keolis Specialresor att införskaffa åtta nya fordon. Sedan anställa nya chaufförer.

– Vi inväntar de tio dagarna som man kan överklaga på. Sedan ska vi börja anställningsprocessen, säger Kent Thunberg.

Hur många behöver ni anställa?

– Jag vet inte riktigt än, för vi har inte fått några scheman. Men det handlar om tio-tolv stycken.

Löser ni det till augusti?

– Det tror jag. Det har redan ringt flera som vill börja! Vi är kända att ta hand om våra medarbetare.

Detta har hänt

Förra våren la Norrköpings kommun över ansvaret för upphandling och drift av bland annat färdtjänst på den regionala kollektivtrafikmyndigheten.

Då uppstod flera frågetecken kring en av utförarna, Tuwa Specialtransporter. Avtalet hävdes.

Sedan dess har situationen lösts akut och under tiden har Östgötatrafiken utrett det faktiska behovet. En ny upphandling startade. Förra veckan fick keolis Specialtransporter, tidigare Tunabergs Taxi, tilldelningsbeslut att de vunnit upphandlingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om