Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Optimismen frodas för flygplatsen - men det kostar

NORRKÖPING: Optimismens vågor går höga i affärsplanen för Norrköpings flygplats 2007-10.
Men samtidigt räknas med ständiga förluster, kring 15 milj kr varje år. Som då ägaren Norrköpings kommun får svara för.

16,6 miljoner back väntas resultatet bli för Norrköpings flygplats i år, ett resultat som väntas bli något lägre de kommande åren. Notan får kommunen och därmed skattebetalarna stå för. 		Foto: Janne Forsby/arkiv

16,6 miljoner back väntas resultatet bli för Norrköpings flygplats i år, ett resultat som väntas bli något lägre de kommande åren. Notan får kommunen och därmed skattebetalarna stå för. Foto: Janne Forsby/arkiv

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-02-09 06:00
I flygplatsbudgeten för i år beräknas förlusten bli 16,6 milj kr, de kommande åren något lägre. Men framtiden är naturligtvis osäker, och konkurrensen från inte minst Skavsta svår.
Det hindrar dock inte, att ambitionerna sätts högt. Rentav ska Norrköpings flygplats år 2010 vara "den fjärde storstadsregionens naturliga regionflygplats med... 180 000 årspassagerare."
Som ryggrad ska flygplatsen då ha reguljärtrafik till ett eller flera europeiska nav, alltså en del utöver det Köpenhamnsflyg som tillhandahålls idag.
Men man frågar sig ju onekligen, vart Linköpings flygplats här har tagit vägen. Även där satsas ju idag för fullt på tillväxt, och på fler europeiska anknytningar. Även där vill man ha ett ord med i laget om vem som ska bli "regionflygplats"
Av analysen i affärsplanen framgår också, att det hela inte är fullt så enkelt. Så t ex påpekas, hur ytterligt beroende Norrköpings flygplats är av att Köpenhamnslinjen fungerar. Det krävs, att Cimber Air når lönsamhet där. Om inte det företaget lyckas blir det troligen svårt att få något annat flygbolag att ta över.

60 000 passagerare
För lönsamhet har tidigare angivits 60 000 årspassagerare. Dit når Cimber idag inte, utan där krävs ytterligare uppsving.
På chartersidan har Norrköpings flygplats på senare år kunnat notera tillväxt. Men även där har Skavsta ryckt fram som en svår konkurrent. Fritidsresor satsade på Skavsta, och det gick bra, Så nu funderar även andra charterarrangörer på, hur de ska förhålla sig till den lågprisflygplatsen.
Det konstateras också, att det nu är svårt att få etablerade charterbolag att lägga mer trafik i Norrköping. Trots att de avgångar som finns idag oftast är fullsatta.

Tagit tillbaka
Bakom det senaste årets positiva utveckling för Köpenhamnsflyget från Kungsängen ligger, att man tagit tillbaka passagerare från Arlanda. Men om SAS nu satsar på fler direktlinjer ut i världen därifrån kan konkurrensen skärpas än mer.
Som svagheter för Norrköpings flygplats anges att ekonomin är dålig, och en del av utrustningen gammal och otillförlitlig.
Men Norrköpings flygplats har ett bra läge - på en gång City-nära och med ett stort upptagningsområde runtom. Ca 600 000 människor bor inom 10 mils radie.
Mellan 2001 och 2005 tappade Norrköpings flygplats över 60 procent av sina passagerare, på grund av försämringen i utbudet när SAS drog sig ur och Skyways i stället gick in.

Omfördelats
Resandet från regionen har inte minskat, men det har omfördelats. Både Arlanda och Skavsta har tagit marknadsandelar från Norrköping, och i någon mån har även Linköpings flygplats gjort så.
I fjol tog Arlanda 55 procent av de utrikes affärsresorna från regionen, Linköping 17 procent och Norrköping och Skavsta vardera 14 procent.
Men "med rätt produkt" bör Norrköpings andel kunna öka. Målet sätts till att år 2010 ska knappt 40 procent av affärsresenärerna från regionen använda Norrköpings flygplats.
Dock blir det fortsatt förlust, det är vad man räknar med. Även om målet på sikt är att underskottet ska minska är det inte troligt, att det kommer att kunna bli något positivt resultat.

Regional ekonomi
I det sammanhanget hänvisas dock till en utredning där Transek bedömt flygplatsens betydelse för regionen. Och kom fram till att om den läggs ner skulle det bli ett inkomstbortfall på 110 milj kr i regionen.
Även om flygplatsen är olönsam företagsekonomiskt sett är den alltså lönsam regionalekonomiskt.
Men, måste man ju då också notera, det är inte regionen som betalar underskottet. Utan den saken får ju Norrköping kommun alldeles själv stå för.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om