På onsdagen bjuds in till en pressträff i den gamla bussväntsalen i närheten av centralstationen. Det finns en tanke bakom detta, här ska nämligen det vinnande förslaget för den nya centralstationen presenteras. Fyra finalbidrag har varit utställda i kommunhuset Rosen sedan i februari och nu har juryn bestämt sig.
Det visar sig vara bidraget "Railway Renaissance" som vunnit – ett bidrag som bland annat återanvänder det nuvarande stationshuset (invigt 1866) som en portal in i det nya stationsområdet. Detta för att ha en kontinuitet med det gamla och att binda ihop området utanför och innanför.
I bidraget blir det två stationsområden, ett södra och en norra, och ett stort fokus är lagt på att skapa ett tryggt offentligt rum samt en effektiv bytespunkt mellan olika ressätt. Man har också lagt vikt vid att knyta an till park- och grönytor utefter Drottninggatan och velat associera den nya centralstationen till stadens historiska kontext – bland annat med promenaderna.
Vad alla förslag haft att rätta sig efter är att Ostlänken ska gå i upphöjt läge på en järnvägsbro modell större genom Norrköping – något arkitekterna bakom förslaget beskriver som en utmaning.
– Den stora utmaningen är den stora skalan, att få ner den till en sorts mänsklig skala eftersom den här bron blir ju nästan en kilometer lång och 100 meter bred, säger Felix Lotz från Fredriksson Arkitektkontor som tillsammans med Wingårdhs, Bogl och Sigma Civil står bakom förslaget.
Wingårdhs ägs av Gert Wingårdh, känd från SVT:s populära program ”Husdrömmar”. Han beskrivs ofta som "stjärnarkitekt" och har vunnit flera arkitektpriser. Men han har även kritiserats, bland annat för utbyggnaden av Liljevalchs i Stockholm, som utsågs till "Sveriges fulaste nyproduktion" för ett par år sedan.
Projektledare för Ostlänken i Norrköping men också ordförande för juryn som valt ut detta bidrag är Jonas Erixon. Han berättar vad juryn sökt efter bland de fyra finalbidragen:
– Huvuduppgiften var hur man ska få de här stationsfunktionerna att struktureras på ett bra sätt. Vi vill ju också att det ska gå att röra sig under de här upphöjda spåren så att staden förlängs, förklarar Jonas Erixon.
Han påminner dock om att det är tidigt i processen och att det här förslaget kommer att skruvas på.
– Det är en vision som vi tar som utgångspunkt men en massa saker måste ändras och detaljplaneras. Vi kommer nu att sätta oss ner och skriva kontrakt med det vinnande teamet, sedan kommer de att vara den part som ritar vidare med oss som beställare. Det sker också i samverkan med Trafikverket och Jernhusen, berättar Jonas Erixon.
Det är alltså en lång process men nu är det satt i rullning. Man räknar med att detaljplanen kommer att vara antagen 2026, redan i höst ska ett förslag ut på samråd. Sedan räknar man med att den nya Central stationen ska stå klar 2035.
Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) kallar det "en viktig dag för Norrköping".
– Nuvarande station är byggd 1866 och det innebär att väldigt många har haft erfarenhet av byggnaden. Räknar man på antalet resenärer idag är det cirka 12 000 som passerar här varje dag. Så det är klart att en stationsbyggnad i en stad som Norrköping har en väldigt stor betydelse. Det är därför vi lagt mycket kraft på nästa eras stationsbyggnad, säger Sophia Jarl.
Andre vice ordförande i kommunstyrelse Olle Vikmång (S) är också nöjd denna dag.
– Det är en otroligt viktig signal att vi står här tillsammans idag, det arbete vi är inne i nu kopplat till centralstation men också till Ostlänken är ett område där vi har krokat arm och hela tiden varit överens oavsett vem som suttit i styret, säger Olle Vikmång.