Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Olycksdrabbade spårvagnar

I Göteborg inträffar en olycka mellan spårvagn och bil nästan dagligen. I Norrköping inträffar i snitt 18 sådana olyckor per år. Det visar ny statistik.

NORRKÖPING2008-02-16 03:00
Det är Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, som sammanställt statistik över spårvagnsolyckor under årent 2002-2006. Enligt VTI är frekvensen och omfattningen av spårvägsolyckor kopplade till de säkerhetsåtgärder som införts. Det handlar om typer av ljussignaler, vägmärken, markeringar i gatan etc. Men olyckorna beror också på övriga trafikanters beteenden och attityder. Det gäller inte bara bilister utan även cyklister och fotgängare. Idag har tre svenska städer spårvagn, Göteborg, Norrköping och Stockholm. I Stockholm inträffar i snitt 29 olyckor per år och i Norrköping 18. Men i Göteborg inträffar kollisioner nästan dagligen. VTI har flera förslag på hur olyckorna där spårvagnar är inblandade ska kunna bli färre. Bland annat behövs tydligare signaler som lätt kan förstås av bilisterna. Och också en spårvagnsdesign som utgår från säkerhetsaspekter först och tar estetiska hänsyn i andra hand. Dessutom diskuteras bommar som skulle kunna placeras i de mest olycksdrabbade korsningarna. Bommar är mycket mer effektiva än alla varningsskyltar, varningsljus eller stoppsignaler som finns. Problemet är att det i dagsläget inte finns någon bomanläggning som är avsedd för spårvägstrafik i stadsmiljö. VTI sammanfattar med att trafikmiljön måste göras mer lättöverskådlig och med minsta möjliga information till bilföraren för att inte skapa förvirring. Och så ska varningssignaler inte användas när budskapet egentligen är att övrig trafik ska stanna helt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om