Ökade krav på att regionen medfinansierar järnvägarna
Regeringen tycks nu ställa direkta krav på, att Östergötland ska vara med och finansiera de stora järnvägssatsningarna.Just nu handlar det om Citybanan i Stockholm. Men vilka blir då kraven, när det kommer till Ostlänken - med dess direkta sträckning genom länet?
Infrastrukturminister Åsa Torstensson anger därvid klart och tydligt, att förhandlingarna i första hand ska ske med lokala och regionala aktörer i Mälardalsregionen och Östergötland.
Lättnadens suck
När Hans Rodes utredning nyligen mynnade ut i, att det i Stockholm bör satsas på Citybanan (med dyr tunnel) och inte det s k tredje spåret drogs det här i regionen en lättnadens suck. För att Ostlänken ska kunna vara lönsam är Citybanan mer eller mindre en förutsättning, som då frigör in- och utfart i Stockholm.
Men Rode föreslog också, att Östergötland m fl skulle vara med och finansiera Citybanan. Mot det protesterade man då här i regionen; det hade man ju inte riktigt tänkt sig. Men det är alltså exakt den linjen, som regeringen nu uttalat väljer.
Resultatet av förhandlingarna ska redovisas den 30 mars. Efter Cederschiölds redovisning, inklusive finansieringsfrågan, beslutar regeringen om projektets fortsättning.
Hur stora krav?
Som framgått i Folkbladet har liknande signaler kommit från regeringen även när det gäller Ostlänken. Alltså att inte staten själv kan stå för hela investeringen, utan att regionala och privata aktörer också måste vara med.
Och om staten nu har den linjen ifråga om Citybanan, som geografiskt ju är ett rent Stockholmsprojekt - hurpass stora medfinansieringskrav kan då inte komma att ställas på östgötaregionen ifråga om Ostlänken?
Den nya regeringen har gett de regionala aktörerna både det ena och det andra att fundera på, och ta ställning till.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!