Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Offentliga toaletter stängs

NORRKÖPING
Bara i vinter har reparationerna av de offentliga toaletterna i Norrköping kostat omkring 70 000 kronor.
Så kan det inte fortsätta, menar Peter Zinderland på gatu- och parkkontoret:
- Vi tvingas stänga toaletterna i centrum för reparation av lås och söndersparkad inredning.
På Norrköping Runt berättar vi också om en ångpanna:
- En milstolpe!
Det tycker Per Engström om pannan, som nu är tillverkad och klar till den ångbåt som håller på att färdigställas i Norrköping.

Det är inte bara i ångpannor trycket kan öka, utan även det mänskliga trycket kan nå oanade höjder och då är det inte roligt när de offentliga toaletterna är stängda, på grund av skadegörelse...
FOTO: ROBERT SVENSSON

Det är inte bara i ångpannor trycket kan öka, utan även det mänskliga trycket kan nå oanade höjder och då är det inte roligt när de offentliga toaletterna är stängda, på grund av skadegörelse... FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-01-22 00:00
Tillbaka till de offentliga toaletterna. Ett av problemen med dem är att det tydligen bor folk där emellanåt.
- Det finns exempel på de som bott inne på toaletter och till och med ställt in en del möbler!
På toaletten på Nya torget hittade städarna en stol, en filt och en massa papper som förmodligen använts som kudde.

<B>? Vilka toaletter handlar det om?</B>
- De obemannade offentliga toaletterna i Repslagaregatans backe, på Nya torget samt vid Södertull.
- Dessutom har vi tre bemannade vid Folkparken, Busscentralen och vid Stora torget och här fungerar det utmärkt.
- Men de obemannade är så slitna att de inte ens känns fina efter en reparation, suckar Peter Zinderland. Vi har lite funderingar på att försöka få dem reklamfinansierade och då få ekonomiska möjligheter att få bättre standard på dem och framförallt att kunna fortsätta ha dem öppna för allmänheten.

<b>Ångar på</b>
Planerna ångar på när det gäller Norrköpings kommande ångbåt! Nu är själva ångpannan svetsad och klar:
- Ångpannan är med sina cirka 45.000 kronor i kostnad den enskilt dyraste satsningen i vårt ångbåtsprojekt och därmed en mycket viktig ingrediens, säger Per Engström, en av entusiasterna bakom projektet.
- Sedan tidigare är själva maskinen klar och ska nu bara finjusteras, men det tar tid och vi räknar inte med att båten är klar för drift förrän till sommaren 2003.
- Men vi har klart med ett båtskjul på Vikbolandet för båtens färdigställande och det lutar åt att vi döper den till Pillan, efter Reidar Svedahls idé.

<b>Fällbar skorsten</b>
- Jag kan också nämna att vi kommer att montera på en fällbar skorsten, så vi kan gå under Hamnbron och upp till Strömsholmen och någonstans i den hamndelen har gatu- och parkchefen Lars Hågbrandt lovat att hjälpa till med en lämplig kajplats.

<B>? Så vi får inte se båten i vattnet i sommar?</B>
- Jag hoppas att vi ska kunna ha den i vattnet vid Sail Norrköping-arrangemanget i augusti, men då utan att ångmaskinen hinner komma i drift.

<b>Gagnar alla</b>
Bernt Appelvang, ägare och VD för Saltängens Mekaniska verkstad, som tillverkat den vedeldade ångpannan, säger så här:
- Jag tycker det är ett jättekul projekt med ångbåten för Norrköpingsborna. En ångbåt gagnar både stan och företagen här, så därför ställde vi upp som sponsorer, när det gäller själva panntillverkningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om