Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Oden testar övervakning i Arktis

Isbrytaren Oden, med Norrköping som hemmahamn, är på väg upp till Arktis, för ett säkerhets- och miljöskyddsuppdrag.– Vi kommer att testa ett nytt system för framtida sjötrafikövervakning i Arktis, i samband med att Oden har hyrts för en resa till Arktis av Polarforskningssekretariatet, berättar Per Setterberg från Sjöfartsverket.

Isbrytaren Oden från Norrköping är på väg till Arktis, för att testa ett nytt system för sjötrafikövervakning i det här miljökänsliga området.

Isbrytaren Oden från Norrköping är på väg till Arktis, för att testa ett nytt system för sjötrafikövervakning i det här miljökänsliga området.

Foto: Sjöfartsverket

NORRKÖPING2013-08-13 21:34

Sjötrafiken i Arktis ökar dramatiskt och samtidigt ökar behovet av säkerhet och miljöskydd. Under isbrytaren Odens expedition till Arktis för Polarforskningssekretariatets räkning, passar därför Sjöfartsverket på att testa ett nytt system för sjötrafikövervakning.

Miljökänsligt område

Ett system som är tänkt att förbättra förutsättningarna för sjöräddning, isbrytarassistans och miljöskydd i Arktis, ett av världens mest miljökänsliga områden. Och ett område som också är ett av de svåraste att skydda mot olyckor.

– Sverige har en lång erfarenhet av vintersjöfart i de norra delarna av Östersjön och Bottenviken. Vår kunskap är värdefull för säkerhet och miljöskydd nu när nya trafikmönster i Arktis börjar ta form, säger Per Setterberg som är projektledare för Mice, en förkortning för Monalisa Ice.

läs mer i onsdagstidningen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om