Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt förslag till terminal vid Söder Tull

NORRKÖPING
Ett nytt förslag till terminal för kollektivtrafiken vid Söder Tull är nu på gång.
Genom att inrätta fler hållplatslägen på Nygatan räknar man med att göra intrånget på Kristinaskolans gård betydligt mindre.
- Det här kan vara en framkomlig väg, säger Bo-Göran Lundberg, konsult som utreder saken för kommunen.

Här finns tankar om fler hållplatslägen på Nygatan, och därmed färre på Kristinaskolans gård. Men en följd blir då att in- och utfarten för Stadsbibliotekets bokbuss täpps för. Det problemet måste lösas, om de här hållplatsidéerna ska kunna realiseras.
FOTO: ANITA KJELLBERG

Här finns tankar om fler hållplatslägen på Nygatan, och därmed färre på Kristinaskolans gård. Men en följd blir då att in- och utfarten för Stadsbibliotekets bokbuss täpps för. Det problemet måste lösas, om de här hållplatsidéerna ska kunna realiseras. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2003-03-29 00:00
Ett intensivt arbete med förstudie ska nu igång på kollektivtrafikenheten, planenheten mfl. En central roll har Bo-Göran Lundberg, konsult från Hifab som också var med och planerade trafikombyggnaden vid järnvägsstationen häromåret.
Inriktningen på arbetet är, erfar Folkbladet, att lägga fler hållplatser på Nygatan än vad som var fallet i det förslag för Söder Tull, som fick tummen ner år 2000.
Den gången hade en stark opinion kämpat emot. Inte minst ville man slå vakt om Kristinaskolans gård och träden där.
Nu blir intrånget, räknar de ansvariga med, klart mindre. Dock bör understrykas att några färdiga planer och ritningar inte finns. Det är nu, som det arbetet inleds.

<b>Vad säger Conny Äng?</b>
Fler hållplatslägen på Nygatan skulle få konsekvensen, att stadsbibliotekets lastbryggga och dess in- och utfart för bokbussen täpps till.
- Vi måste höra vad Conny Ängs gäng säger om det här, vi måste fråga alla, säger Bo-Göran Lundberg. Men det här är en möjlighet, som vi ska titta närmare på. Vi har idéer, som vi ska forma och bearbeta.
En alternativ infart till biblioteket lär kosta en del. Hur mycket, det kommer att visa sig.
Lundberg tror att man med den här inriktningen bara behöver ta bort några få träd på Kristinaskolans gård.

<b>Bättre lösning</b>
- Det blir inte alls samma påverkan på träden den här gången, och därför ser vi det här som en mycket bättre lösning. Men jag har inte hunnit titta på träden än, jag har alldeles precis börjat.
Men på Folkbladets fråga om det kan röra sig om sex-sju träd svarar Lundberg, att han "spontant" tycker att det låter väl mycket.
Vad gäller kostnaden har Folkbladet från initierat håll fått en uppgift om 20-30 milj kr, i så fall klart mindre än det för några år sedan förkastade förslaget.

<b>En nypa salt</b>
- Nja, allt det där får man ta med en nypa salt, säger Lundberg. Det beror precis på, vilken påverkan på omgivningen som det blir. Jag har inte börjat räkna på det än. Steg ett är ju att jag måste veta, vilket av alternativen som är genomförbart.
- Men det här som vi talar om kan vara en framkomlig väg. Så mycket kan jag säga.

<b>Statsbidrag</b>
Tidsplanen är att ansökan om statsbidrag ska kunna gå in senast kring 1 juli. Någon detaljplan behöver dock inte vara klar redan då, eftersom statsbidrag hursomhelst inte kommer att hinna betalas ut i år.
Enligt Lundberg är praxis att staten betalar 50 procent "av de godkända förändringarna". Eftersom det här handlar om spårbunden trafik är det Banverket som blir motpart.
Frågan om den framtida Söder Tull baseras i viss grad på den utredning om spårväg till Ringdansen/Ensjön, som lades fram för en månad sedan.
Underförstått, om här redovisade idéer ska genomföras, är att spårvägens sträckning från Söder Tull då blir via Nygatan-Hörngatan-Trozelligatan (där ju spåren redan finns på plats i gatan) mot Ljurafältet/Hagebygatan.

<b>Nu finns pengar</b>
I den förra vändan var planerarna till slut nere på att "bara" elva träd skulle bort. Kritikerna menade dock, att fler skulle stryka med av bara farten.
När kommunledningen sedan drog undan förslaget i början av år 2000 var det nog ändå inte så mycket på grund av miljöopinionen. Utan kanske mer därför att projektet plötsligt visade sig bli betydligt dyrare än vad man tidigare sagt.
En ursprunglig kostnad på 17,2 milj kr, varav 5 milj kr skulle vara statsbidrag, hade nämligen hux flux rusat upp till 35-40 milj kr.
Efter det har projektet lagts för fäfot, bland annat därför att den borgerliga oppositionen inte ansett att kommunen haft råd med det.
Men nu finns medel för ombyggnad vid Söder Tull reserverade, i kommunens investeringsplan för nästa år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om