Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt bolag ska bildas för citysamverkan

NKPG CITY AB. Så heter ett nytt samverkansbolag som föreslås starta för att skapa en snyggare och tryggare stadskärna.

Nytt bolag ska fortsätta arbetet med att förbättra Norrköpings stadskärna.

Nytt bolag ska fortsätta arbetet med att förbättra Norrköpings stadskärna.

Foto: Eva Jensen

Norrköping2021-03-16 12:00

Sedan 2019 har Norrköpings kommun drivit ”BID” (business improvement district), en samverkan mellan offentlig och privat sektor som används i flera städer både i Sverige och utomlands. Syftet är att skapa en tryggare och mer attraktiv stadskärna. I april 2021 avslutas BID-processen i Norrköping och nu föreslås att arbetet går vidare genom att näringslivet startar samverkansbolaget NKPG CITY AB. Bolaget ska samägas av näringslivet och representerar bland annat fastighetsägare, handel, hotell och restaurang.

– Det finns många olika varianter på hur man kan fortsätta arbetet. Vi har bland annat tittat på andra städer och vad som varit mest framgångsrikt, och kommit fram till att det här är bästa lösningen, säger Pontus Lindblom, näringslivsdirektör.

Kommunstyrelsen föreslås nu besluta att kommunen ska teckna ett samverkansavtal med bolaget. Norrköpings kommun kommer enligt förslaget att finansiera projektet med en miljon kronor om året under tre år, medan fastighetsägarna går in med minst 1,2 miljoner kronor per år.

Vad har arbetet med BID lett till hittills?

– Vi har pekat ut ett antal fokusområden där man lägger kraft. Sen har vi aktiviteter, exempelvis i form av en sommargågata som det planeras för i city. Vi har också kommit överens om ett varumärke, hur vi ska platsmarknadsföra det här. Sen är det ett projekt på gång kring elskåp där vi tillsammans med fastighetsägare och den som äger elskåpen ska foliera dem, säger Pontus Lindblom. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!