Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya stadsdelsbussarna kommer hem till dig

NORRKÖPING
- Ring, så kommer vi!
Från och med på måndag kan alla, både färdtjänstberättigade och alla andra, via telefon anropa de tre nya stadsdelsbussarna för en åktur.
En satsning som Norrköpings kommun hoppas kunna tjäna ett par miljoner kronor på.

Nu är de nya stadsdelsbussarna klara att tas i trafik i centrala Norrköping. Här kollar Torbjörn Eriksson och chauffören Bosse Pettersson att avåkningen via rampen fungerar som det är tänkt.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Nu är de nya stadsdelsbussarna klara att tas i trafik i centrala Norrköping. Här kollar Torbjörn Eriksson och chauffören Bosse Pettersson att avåkningen via rampen fungerar som det är tänkt. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Norrköping2001-11-02 00:00
- När det gäller samhällsbetalda resor, det vill säga färdtjänst och skolskjutsar, kostar det kommunen uppåt 35 miljoner kronor per år, men vi hoppas kunna spara ett par miljoner på den här satsningen med stadsdelsbussar istället för dyrare färdtjänstresor, säger Maud Ohlén (s), ordförande i kommunens kollektivtrafikråd.

<b>Blir fördyrade</b>
- Och vi vet att framtida upphandlingar av samhällsbetalda resor kommer att bli kraftigt fördyrade och här ingår stadsdelsbussarna som ett inslag som kan förbilliga dessa utgifter.
- De tidigare servicelinjerna har försvunnit och ersätts nu med dessa anropsstyrda stadsdelsbussar.
- Nu kan man själv bestämma var man vill stiga på och av inom de områden som stadsdelsbussarna kör. Det är bara att ringa, så kommer bussen förbi och hämtar upp dig. Närmare till hållplatsen kan det inte bli, säger Maud Ohlén.

<b>Helt gratis</b>
Under en försöksperiod får dessutom färdtjänstberättigade resa helt gratis på de anropsstyrda bussarna.
- Vi bedömer att många färdtjänstresor ska kunna ske med de nya bussarna och därmed minskar antalet dyrare färdtjänstresor med bilar, kommenterar Maud Ohlén.
En buss kommer att cirkulera i området Haga och Eneby och två bussar i området Hageby, Vilbergen och Skarphagen.
- Bussarna kommer endast att trafikera de områden där servicelinjerna hade flest resenärer, säger Maud Ohlén. Men om det här slår väl ut kommer vi att utöka antalet bussar och antalet bostadsområden där bussarna kör.

<B>En satsning för alla</B>
- Men det här, säger Gunnar Bredin (m) i kollektivtrafikrådet, är en satsning för alla invånare, både de som är färdtjänstberättigade och alla andra som kan åka till normal taxa.
- Så en vanlig passagerare, som kanske känner sig lite krasslig en dag, eller har tunga kassar att bära, får ringa och beställa bussen i princip från dörr till dörr.
- Enda nackdelen, mot normala kollektivtrafiken, är att det kan ta lite längre tid med stadsdelsbussen, som ju ofta kommer att åka till många olika adresser.

<b>Bussvärdar</b>
Ett nytt inslag i bussarna blir så kallade bussvärdar:
- Varje buss kommer under en inkörningsperiod på ett halvår att bemannas med en bussvärd, som ska ta hand om passagerarna, informera och serva, säger Maud Ohlén, och det här är ett projekt tillsammans med Arbetsförmedlingen och kommunen.
- Och jag kan tillägga att även förarna specialutbildas för att kunna serva passagerarna på ett bra sätt och köra sin buss lugnt och behagligt.

<B>? Kan man beställa resor långt i förväg?</B>
- Ja, upp till ett par veckor före resan kan man ringa och beställa. För återresan kommer vi dessutom att ha några telefoner utsatta på tre ställen, nämligen Vrinnevisjukhuset, Hageby Centrum och Eneby Centrum.
- Men om du i förväg vet vilken tid du ska åka hem igen, så kan du beställa även återresan i förväg.
Det finns dock vissa vita fläckar även i centrala Norrköping dit bussen inte går, bland annat Klockaretorpet, Krematoriet, Beckershov och Oxelbergen.
- Men fungerar det här bra, kommer vi säkerligen att utvidga verksamheten med fler bussar och ett större område som de kör i, säger Maud Ohlén.

<B>? Kan man hoppa på bussen spontant och följa med?</B>
- Ja, men då är du inte garanterad sittplats, vilket du är om du ringer i förväg och beställer resan. Dessutom kan jag nämna att varje buss har plats för 12 stående och 13 sittande passagerare samt för två rullstolar.
- Dessutom kan givetvis byte ske från stadsdelsbuss till annan kollektivtrafik vid behov och här siktar vi på så smidigt byte som möjligt för resenären.

<B>? Men om en färdtjänstberättigad ska åka utanför stadsdelsbussarnas område då?</B>
- Ja. då ska man precis som idag beställa vanlig färdtjänst från resans början.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om