Kvarteret heter Bägaren. Parkeringshuset, i tre plan, ligger i hörnet Kungsgatan och Slottsgatan, på Nordantill. Det är ett gult tegelhus, som ägs av en privat fastighetsägare, Svea Real AB.
– De äger hela kvarteret. Kontorshuset mot Luntgatan också, säger Bengt Cete (MP), ordförande i stadsplaneringsnämnden.
– Nu önskar fastighetsägaren omvandla kvarteret. I dag är det bara kontor och parkering.
Fastighetsägaren, som också äger marken, vill få in bostäder, genom att riva parkeringshuset och bygga nytt.
Parkering skulle man ordna under marken. Ett underjordiskt garage skulle skapas genom att man gräver ut under markytan mellan fastigheterna i kvarteret. Det skulle rymma lika många p-platser som det gamla p-huset, 282 stycken.
Det nya huset skulle bli lika högt som de båda kontorshusen intill.
Nu ska kommunen ta fram en detaljplan för att möjliggöra bostäder i kvarteret.
– Det är ett helt nytt koncept för kvarteret. Vi har tagit beslut om att påbörja planarbetet, syftande till att möjliggöra förtätningen, säger Bengt Cete.
Kommunen ser positivt på att det blir fler bostäder, nära nya Resecentrum och utan att man behöver offra några grönytor.
– Det är väldigt positivt att en fastighetsägare själv tar initiativ till att utveckla ett kvarter som idag är ganska betongaktigt och stelt, men som ligger så bra till, säger Bengt Cete.
– I planen ligger att mot Kungsgatan ska det finnas butikslokaler. I dag är det bara en gul tegelvägg. Det blir en annan stadsbild.
– Det man måste tänka på är att längst upp på Slottsgatan har vi Matteuskyrkan. Det här får inte tränga in gaturummet så man tappar den vyn, när man står längre ner på Slottsgatan, säger Cete.
Enligt Mikael Fröjd, förvaltningschef vid Svea Real i Stockholm, är projektet i ett tidigt läge.
– Vi har börjat diskutera med kommunen, om en förändrad detaljplan. Vi har inte kommit så långt, säger han.
Nu hänger det på om kommunen godkänner bolagets planer och om det finns ekonomi i projektet, menar Fröjd.
– Vi måste räkna på det, säger han.
Att bygga ett underjordiskt garage är dyrt, något som skulle kunna stjälpa planerna.
– Det är där problemet ligger, säger Mikael Fröjd.