Ny tågrutt mellan hamnen och Europa: "Oerhört glada"

Från januari 2024 blir mer miljövänliga transporter mellan Europa och Norrköpings hamn möjliga. Tyska transportföretaget Kombiverkehr introducerar en ny tågrutt som kommer att ansluta hamnen i Norrköping med Europa via Malmö.

Magnus Grimhed, marknads- och försäljningschef vid Norrköpings hamn, är glad över att kunna erbjuda kunderna mer hållbara transporter. Den nya tågförbindelsen ut i Europa startar nu i januari.

Magnus Grimhed, marknads- och försäljningschef vid Norrköpings hamn, är glad över att kunna erbjuda kunderna mer hållbara transporter. Den nya tågförbindelsen ut i Europa startar nu i januari.

Foto: Norrköpings hamn

Norrköping2024-01-16 10:00

Ökade möjligheter till mer hållbara transporter mellan Europa och Norrköpings hamn blir verklighet under januari 2024. Tyska Kombiverkehr startar upp en ny sträcka för tåg som kommer att trafikera Norrköpings hamn från och till Europa via Malmö.

undefined
Tyska Kombiverkehr startar upp en ny sträcka för tåg som kommer att trafikera Norrköpings hamn från och till Europa via Malmö.

Transportföretaget Kombiverkehr är sedan tidigare en etablerad aktör i Sverige och har över 110 terminaler i sitt europeiska nätverk.

– Vi är oerhört glada och stolta över att få bli en del i Kombiverkehrs intermodala nätverk. Detta kommer att ge våra kunder nya möjligheter till mer hållbara transporter där en längre del av transporten förläggs till järnväg och sjö i stället för vägtransporter, säger Magnus Grimhed, marknads- och försäljningschef på Norrköpings Hamn.

– Vi är glada över att ha knutit ett starkt partnerskap med Norrköpings hamn för att bredda vårt nätverk. Detta innebär en spännande ny möjlighet för våra kunder att nå ännu fler viktiga destinationer inom Sverige, säger Björn Saschenbrecker, ansvarig för affärsutveckling på Kombiverkehr.

Den nya intermodala transportmöjligheten möjliggör upp till 80 procent koldioxbesparing, bland annat till destinationer som Duisburg, Ludwigshafen och Barcelona. Intermodalitet är ett begrepp inom transporttekniken, som avser att transport av en godsenhet sker med fler än ett transportsätt. Inter betyder mellan eller inom och modul betyder enhet.

– För oss är det en del av en långsiktig strategi och strävan att kunna erbjuda flera och olika hållbara transporter. Vi har inte den här typen av tjänst i dag, inte som går ned till Europa, utan det vi har i dag rör sig oftast inom landet, säger Magnus Grimhed.

En intermodal förbindelse ut i Europa har Norrköpings hamn inte haft de senaste fyra åren. De stora investeringarna, från staten och Norrköpings kommun, i ny järnväg som Kardonbanan och en godsbangård utanför Norrköpings hamn, bidrar till nysatsningen, enligt Magnus Grimhed.

 – De här aktörerna ser att det händer väldigt mycket och lägger sig i position nu, så att de är etablerade när hela det nya systemet verkligen är uppe och kör, säger han.

Norrköpings hamn hanterar de flesta typer av gods, främst skogs-, stål-, spannmåls-, energi- och petroleumprodukter, containers samt projektlaster från svenska industrier.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!