Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny kaj ? ny plan i Pampushamnen

NORRKÖPING
? 150 meter ny kaj planeras att byggas i Pampushamnen.
? En ny stor hamnplan på 50.000 kvadratmeter skapas i anslutning till utbyggnaden.
? En gränskontrollstation ska etableras i hamnen.
? Två nya långtidskontrakt med ett polskt och ett polsk/kinesiskt linjerederi är klara.
Det här är några av de nyheter som är aktuella just nu för Norrköpings hamn, som onekligen expanderar och utvecklas enormt hela tiden.

"Här i Pampushamnen planerar vi att bygga en ny kaj på 150 meter och en ny hamnplan", berättar Bengt-Erik Bengtsson, vd för Norrköpings Hamn och Stuveri AB.
FOTO: ROBERT SVENSSON

"Här i Pampushamnen planerar vi att bygga en ny kaj på 150 meter och en ny hamnplan", berättar Bengt-Erik Bengtsson, vd för Norrköpings Hamn och Stuveri AB. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2003-02-08 00:00
- Givetvis innebär expansionen också fler arbetstillfällen, både inom hamnverksamheten och i anslutning till denna, bland annat i form av transporter och lagring, säger Bengt-Erik Bengtsson, vd för Norrköpings Hamn och Stuveri AB.

<b>Fyra fartyg samtidigt</b>
- Den kommande hamnutbyggnaden i Pampus innebär att vi kan bereda kajplats för fyra oceangående fartyg samtidigt, vilket gör att färre fartyg tvingas vänta ute på redden på kajplats. Och det här handlar om fartyg som är uppåt 200 meter långa, berättar Bengt-Erik Bengtsson.
- Framför den nya kajen anlägger vi också en ny hamnplan på 50.000 kvadratmeter, vilket är nödvändigt för kommande utveckling, där bland annat stora bulkfartygs laster kan hanteras, det vill säga laster i lös form.
- Dessutom bygger vi ytterligare ett ro-ro-läge vid den nya kajen och det blir vårt femte ro-ro-läge i Norrköpings hamn.

<B>? Vad innebär den nya gränskontrollstationen?</B>
- Den är vi mycket glada åt, eftersom det innebär att Norrköpings hamn därmed är godkänd för import av kött och vegetabiliska produkter.
- Kontrollstationen, som redan finns på plats i Pampushamnen och kommer att innehålla ett laboratorium för provtagningar, drivs av Livsmedelsverket och ska bemannas av veterinärer.
- Sedan har vi kyl- och frysmöjligheter för de här produkterna, innan de forslas vidare ut i landet via cointainrar utrustade med kyl- och fryskapacitet.
- Etableringen av gränskontrollen kommer också att medföra att det skapas mergods, det vill säga att annat gods också kommer till Norrköping via de här fartygen.
- När det gäller de nya polsk-kinesiska kontrakten, blir Norrköping ny bashamn för Skandinavien för deras tyngdlyft- och projektlaster.
- Båtarna kommer till Norrköping en gång per månad, för vidare befordran av transformatorer, turbiner, kranar och annan utrustning ut över hela världen.
Driftchefen Tomas Gustavsson berättar att hamnen sedan länge har ett nära samarbete med universitetet Campus Norrköping:
- De hjälper oss med forskning om framtida trender och tendenser i godstrafiken, vilket hjälper oss i våra beslut om vilka satsningar vi ska göra i hamnen.
- Efter muddringen i Bråviken kan vi konstatera att vi har fullt Östersjödjup intill Norrköping och begränsningen för större fartyg är numera Stora Bält i Danmark.
- Vi har mycket att glädjas åt just nu, säger Bengt-Erik Bengtsson. Vi planerar att bygga ut och satsar vartefter vi får fler kunder och uppdrag till hamnen och hamnen här får allt större betydelse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om