Ny godsbangård på Malmölandet är överklagad

Den nya godsbangården som ska byggas för att göra plats för Ostlänken har överklagats till regeringen.

Godsbangården ska flyttas från centrala Norrköping till Malmölandet. Men järnvägsplanen är överklagad.

Godsbangården ska flyttas från centrala Norrköping till Malmölandet. Men järnvägsplanen är överklagad.

Foto: Johan Nilsson/TT

Norrköping2021-02-10 15:00

Nyligen invigdes Kardonbanan, den elektrifierade järnväg som sammanbinder Södra stambanan med Norrköpings hamn. Nästa steg i att utveckla hamnen, och göra bygget av Ostlänken möjligt, är att flytta godsbangården från dagens plats till Malmölandet. I slutet av oktober beslutade Trafikverket att fastställa järnvägsplanen för Norrköpings godsbangård, men den har alltså överklagats till regeringen. Det här innebär dock inte någon försening av byggstarten, förutsatt att den vinner laga kraft, säger Staffan Gustavsson, projektledare för Norrköpings godsbangård.

– Vi har tagit hänsyn till det här i den tidsplan vi har kommunicerat, säger han.

Så ni har räknat med ett överklagande?

– Ja, järnvägsplaner brukar bli överklagade och eftersom det är en del av Ostlänken fanns det skäl att tro att den blir det.

Att få ett beslut från regeringen räknar han med kan ta mellan sex och tolv månader. Om planen vinner laga kraft ska bygget börja i årsskiftet 2021/22 och stå klart i december 2023. Om regeringen däremot upphäver planen skjuter det tidsplanen framåt.

Hur ser du på chanserna att den vinner laga kraft?

– Det ska egentligen planprövningen svara på. Vi har lämnat in järnvägsplanen och gjort alla steg med granskning och formella samråd som man ska, så vi tror på att vi har gjort enligt lagen om byggande av järnväg, säger Staffan Gustavsson.

Kostnaden för bygget är cirka 450 miljoner kronor i 2017 års prisnivå. Finansieringen sker inom ramen för Ostlänken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!