Ny entrepenör oroar
NORRKÖPINGConnex (fd Linjebuss) tar över kollektivtrafiken i Norrköping från Busslink i juni nästa år.Som alltid vid byte av entrepenör är förarna nu oroade.- Här är det mest nedstämdhet idag, nu finns en viss osäkerhet, säger Ulf Perfors, ordförande för Kommunals sektion 23.
- Vi tar det folk vi behöver bland den befintliga personalen, säger Connex affärsområdeschef Bo Carlsson. Det vore ju skamligt av oss, om vi trodde att andra kunde sköta det här bättre än de.
Ändå är det, som Ulf Perfors förklarar, "inga glada miner".
- Även om de indikationer, som vi fått från Connex, kanske lugnat en del. Men sedan finns ju till exempel personal, som idag har vissa befattningar som kanske försvinner nu.
Connex har naturligtvis också, allmänt talat, nu vissa möjligheter att så att säga "plocka russinen ur kakan".
<b>230 berörs</b>
Idag är medlemmarna i Kommunals sektion 23 anställda av Busslink, vilket då alltså snart upphör. Sammanlagt berörs ca 230 personer - där då ingår såväl förare som annan personal, likaväl som både hel- och deltidsanställda.
Vad som hänt är att Östgötatrafiken på torsdagen meddelade resultaten av sin nya upphandling, den som gäller från och med juni nästa år.
Då visade sig, för Norrköpings tätorts del, att Östgötatrafiken i valet mellan Busslink (som kört i stan de senaste åtta åren) och Connex stannade för Connex. Här handlar det om 13 spårvagnar, 37 bussar samt nio bussar i förortstrafik.
Vad vidare gäller Norrköpings landsbygdstrafik, som varit delad mellan Connex och Swebus, så övertog Connex nu även Swebus del.
<b>Tar över även här</b>
Connex kör redan tätortsbussarna i Linköping och Finspång m fl ställen. I stort sett har Connex i den nya upphandlingen hållit sina positioner i länet, medan då Norrköping tillkommit.
- Vi är helt omtumlade, säger affärsområdeschefen Bo Carlsson. Vi trodde aldrig det skulle bli så här stort. Vi är oerhört nöjda.
Totalt är det trafik för närmare 500 milj kr, som Östgötatrafiken nu handlat upp. Jämfört med tidigare upphandlingar har kostnaderna räknats upp ca 40 procent.
<b>Förlorat allt</b>
Den stora nyheten är att Busslink och Swebus förlorat all trafik i länet, trots att de var med och bjöd. Connex får nu ca 75 procent av kollektivtrafiken i Östergötland.
Även för Norrköpings del är kostnadsökningen ca 40 procent. Då har Östgötatrafiken ändå räknat med nedskärningar på 20 procent på busslinjerna.
- Men det är kommunen som bestämmer, och om det behövs kan vi lätt öka beställningen, säger Östgötatrafikens VD Leif Johanson.
Det är väl också här, som främsta skälet till oro bland personalen finns. Med mindre trafik behövs ju färre förare. Men så hade ju, i och för sig, varit fallet även om Busslink behållit entrepenaden.
Östgötatrafiken har vid bedömningen av anbuden gått på tre parametrar. Där då priset utgör 80 procent, fordonskvaliteten 15 procent och tidigare erfarenhet av kollektivtrafik fem procent.
- Man räknar samman och får en siffra, säger Leif Johanson.
- Då låg Connex högst i Norrköping. Men både Connex och Busslink är professionella operatörer, och vi har fullt förtroende för båda.
Bo Carlsson på Connex försäkrar, att man där kommer att "lägga ner oerhört mycket krut" på att fungera i Norrköping.
<b>Problem bort</b>
Som en lugnande faktor för personalen nämner han det nya branschavtalet, som stipulerar likadana villkor i olika bussbolag.
Därmed försvinner ett antal problem i samband med övergångar mellan bolag - en företeelse som numera, med kollektivtrafiken återkommande utlagd på anbudsgivning, blivit en del av förarnas vardag.
Avtalet löper på sju år, och kan sedan förlängas ett år i taget i tre års tid, om parterna är med på saken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!