Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny bussterminal byggs nÀsta Är vid Söder Tull

Efter alla dessa Är av turer fram och tillbaka har nu det slutliga beslutet om Söder Tull tagits.
DÀrmed Àr allt klart för ombyggnaden till en uppgraderad omstigningsplats för kollektivtrafiken.
- Det kÀnns verkligen skönt, sÀger stadsplaneringsnÀmndens förste vice ordförande Gun-Inger Karlsson.

NÄgon gÄng under nÀsta Är kan bygget av den nya bussterminalen vid Söder Tull pÄbörjas. Tre-fyra trÀd kommer att offras, betydligt fÀrre  Àn i det ursprungliga förslaget dÀr det talades om 16-17 trÀd.
Foto: Niclas Sandberg

NÄgon gÄng under nÀsta Är kan bygget av den nya bussterminalen vid Söder Tull pÄbörjas. Tre-fyra trÀd kommer att offras, betydligt fÀrre Àn i det ursprungliga förslaget dÀr det talades om 16-17 trÀd. Foto: Niclas Sandberg

Foto:

NORRKÖPING2005-06-15 06:00
Gun-Inger Karlsson noterar, att det inte fanns nÄgra motyrkanden nÀr nÀmnden tog sitt beslut. Hon sÀger att man rÀknar med att komma igÄng med ombyggnaden nÀsta Är och att man hoppas, att den dÄ ocksÄ ska kunna genomföras helt.
I socialdemokraternas preliminÀra investeringsbudget för nÀsta Är har 25 milj kr avsatts för ÀndamÄlet. DÀrtill rÀknar man med statsbidrag.
FrÄgan om kollektivtrafikterminalen Söder Tull togs upp av miljö- och stadsplaneringsnÀmnden i december Är 1997. Under de nÀrmast följande Ären lades olika planer fram, som alla innebar stora ingrepp pÄ Kristinaskolans gÄrd. Det blev dÄ, som vi sÄ vÀl minns, rena rama folkstormen.
I början av Är 2000 lade kommunledningen dock med ens hela frÄgan pÄ is, sedan kostnaderna plötsligt visade sig springa upp frÄn berÀknade 17,2 milj kr till mer Àn det dubbla.

Dammades av
Men förra vÄren dammades planerna av igen. Förslag till ny detaljplan togs fram och har sedan dess vederbörligen behandlats i alla instanser. Det Àr ocksÄ den detaljplanen, som stadsplaneringsnÀmnden antog pÄ sitt sammantrÀde igÄr.
I den hÀr vÀndan har protesterna varit betydligt lamare Àn förut, och en förklaring till det Àr vÀl att ingreppen i Kristinaskolans gÄrd Àr mindre den hÀr gÄngen.
I stÀllet för de 16-17 trÀd, som förut skulle stryka med pÄ skolgÄrden, Àr det nu inte fler Àn tre som försvinner. (Plus ett pÄ andra sidan Drottninggatan, vid biblioteket). Nya trÀd, lindar, ska ocksÄ planteras som ersÀttning.
TrafikomrÄdet ska rustas upp. HÄllplatslÀgen, gÄngvÀgar, informationssystem och belysning ska samordnas.
Fyra nya hÄllplatslÀgen ska inrÀttas pÄ skolgÄrden, och det ska ocksÄ bli nya hÄllplatser lÀngs Nygatan och Drottninggatan.

Inte sÄ lÄngt
Genom att skolgÄrden tas i ansprÄk kan omstigningsplatsen komprimeras, sÄ att det blir inte sÄ lÄngt att gÄ mellan bytena.
Kollektivtrafiken anvÀnds i hög grad av Àldre, och man vill frÄn kommunens sida ocksÄ fÄ funktionshindrade att nyttja den mer. I handikappanpassningen ska, Àr ambitionen, den allra senaste tekniken anvÀndas.

Över tusen bussar
Idag trafikeras Söder Tull dagligen av 12.000 pÄstigande resenÀrer, och av 1.040 bussar och spÄrvagnar. Kritikerargumentet att det kunde rÀcka med omstigningsplats vid Norr Tull avvisas av de ansvariga. Söder Tull Àr en naturlig knutpunkt, som dÀrtill har mÄnga skolor, arbetsplatser, affÀrer etc i sin omedelbara nÀrhet.
Inga nya buss- eller spÄrvÀgslinjer ska tillkomma, trafiken ska heller inte öka nÀmnvÀrt. Men genom de nya hÄllplatslÀgena kommer pÄ- och avstigningar att bli effektivare. Det blir kortare uppehÄll för bussar och spÄrvagnar, vilket Àr en fördel.
En konsekvens av de nya hÄllplatslÀgena Àr, att det mÄste göras visst intrÄng pÄ Stadsbiblioteket. Rampen till bibliotekets kÀllare, dit idag transporter körs ner, rivs och ersÀtts med en tillbyggnad av parkeringsplatsen.

Ska fortsÀtta
För Kristinaskolan görs bedömningen, att musikundervisningen ska kunna fortsĂ€tta som hittills. ÅtgĂ€rder, som dĂ€mpar bullret frĂ„n trafiken, ska genomföras. Parkeringsplatserna kommer att flyttas till baksidan, med enda infart frĂ„n Hörngatan.
NÄgon fara nÀr det gÀller luftföroreningar och buller ska det, enligt miljökonsekvensbeskrivningen, inte vara. PÄ sin höjd blir det, som det uppges, marginella skillnader.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om