Nu ska det mesta vara kravmärkt
Både produktutbudet och försäljningen av Kravmärkta varor ökar, enligt statistik för fjolåret. Detta märks på Coop Forum som länge arbetat miljöinriktat.- Det är en enorm ökning, säger Jonny Taleman, säljchef på matvaruavdelningen.
Försäljningen av bananer som är Krav-odlade ökar. - Det är ett enkelt val. De är godare, och odlas på ett sätt som bananarbetarna inte far illa av, säger kunden Lennart Heine.
Foto:
Försäljningsvärdet för ekologiska varor produkter uppgick 2005 till två miljarder kronor i grossistledet, en ökning med 100 miljoner kronor jämfört med föregående år. De varugrupper som ökar mest är mejeri, kaffe och kolonialvaror.
På Coop Forum i Ingelsta har försäljningen av ekologiska bananer ökat. Hittills i år har 2000 kilo ekologiska bananer sålts på Coop Forum och under fjolåret såldes 11000 kilo.
- Vi säljer väldigt mycket Kravmärkta bananer och försäljningen ökar, trots att de är klart dyrare än vanliga bananer, säger Jonny Taleman.
Men fortfarande är försäljningen av bananer utan Krav-märke klart överlägsen. Under fjolåret såldes 112 000 kg vanliga bananer i stormarknaden.
"Enkelt val"
Kunden Lennart Heine tillhör dem som väljer bananer som är Krav-märkta.
- Det är ett enkelt val. De är godare, och odlas på ett sätt som bananarbetarna inte far illa av, man besprutar inte bananodlingarna med kemiska bekämpningsmedel, säger han.
- Jag väljer andra Kravmärkta produkter också, t ex lök och grönsaker. När jag köper kött tar jag hellre viltblandning med vildsvin och älg, då vet man att djuren haft ett bra liv. Grisfabriker är lite äckligt, säger Lennart Heine.
Jonny Taleman är övertygad om att miljötänkande är framtidens melodi. Att konsumenterna i Norrköping är mycket medvetna har han fått bevis för i jämförelser med liknande butiker på andra orter, där försäljningen av Kravmärkta produkter varit lägre.
- Jag tror att klimatdebatten har påverkat, men jag tror inte det är den enda förklaringen, säger han.
- Kravmärkta produkter har också blivit litet billigare. Priserna blir naturligtvis lägre ju fler som väljer Krav.
Sortimentet utvecklas ständigt och en mängd nya varor har kommit till butiken. Bland annat på kolonialområdet, där försäljningen av ekologsik pasta har ökat.
- Det har kommit mycket fullkornspasta, och efterfrågan på den är stor. GI-metoden har säkert gett oss en skjuts i försäljningen.
På köttsidan där det nu finns femton Kravgodkända produkter i beställningssortimentet, bl a lamm och entrecôte.
- Det säljer vi väldigt bra av. I julas blev också den Kravmärkta julskinkan en succé och vi sålde ett par ton, säger Jonny Taleman.