2005 började managementkonsulten Eva Jaldeland på allvar tycka att för få kvinnor innehar styrelseposter. Där och då fanns inte tiden att jobba med det, och när hon tio år senare – alltså nu – insåg att det inte hänt ett smack på område blev det full fart.
– Jag tänkte att nä nu jävlar i min lilla låda måste vi göra något!
Hon kontaktade NTM:s personalchef Karin Wetterstrand och HR-chefen på Lärande i Sverige AB, Margita Edström. Tillsammans utgör de nu "Q-gruppen" som jobbar för att öka jämställdheten i bolagsstyrelserna i Östergötland.
– Vi kan inte bara sitta på läktaren som drivna affärskvinnor och inte göra något. Vi måste agera, säger Eva Jaldeland.
Tillsammans med Östsvenska Handelskammaren (ÖHK) drar de nu igång 100-listan, där kompetenta, drivande kvinnor som är redo att ta styrelseuppdrag i regionen ska samlas. Där ska sedan företag kunna söka efter kvinnliga kandidater som passar just deras lediga poster i styrelserna.
– Man hör ofta att "vi hittar inga med rätt kompetens" när företag inte tar in kvinnor i sina styrelser. Det ska de inte kunna säga mer, menar Eva Jaldeland.
Alla är de ense om att en styrelse med både män och kvinnor blir mer kreativa, har mer visioner och ökar konkurrenskraften. Av den underökning de låtit göra bland länets 160 största bolag, har de dock en hel del att göra för att övertyga om detta.
Där kan man se att det i dag är manlig dominans i 75 procent av bolagsstyrelserna. Endast 2 procent, eller en styrelse, har flest kvinnor. 65 procent av ordförandena har inte som mål att skapa en jämställd styrelse och 70 procent jobbar inte för att få in fler kvinnor i styrelserna.
– Och då är det ju inte så konstigt att inte händer, säger Johanna Palmér, vd på ÖHK.
Till saken ska läggas att endast 30 procent av styrelseordförandena svarat på frågorna i undersökningen. Hur svaren blivit om alla svarat går alltså bara att spekulera i.
En ritig känga, som Johanna Palmér själv uttryckte det, var att ingen av de tillfrågade sökte styrelsekandidater genom ÖHK:s hemsida, trots att kammaren håller flera utbildningar varje år.
Kvinnorna i Q-gruppen tror att deras tillvägagångssätt ska locka fler att hitta kandidater genom dem.
– Vi kommer att jobba kraftfullt med 100-listan, annonsera och finnas på facebook, säger Eva Jaldeland.
– Men en ordentlig kommunikationsplan tror vi att vi kan lyckas, säger Karin Wetterstrand.