Nu är det spavagn som gäller
NORRKÖPINGEn spavagn (nej, det är ingen felstavning) med bastu, bar och bubbelbad. Denna våta spårvagnsdröm blir verklighet redan i höst - om allt går på räls.- Såvitt jag vet finns detta ingen annanstans i världen, säger Harald Horntvedt, trafikområdeschef på Busslink.
Jarmo Nieminen och Villy Wilhelmsson bygger om ett av Busslinks spårvagnssläp - till spavagn. I den får resenärerna rena drömresan med bubbelpool och bastu, allt medan vackra Norrköping glider förbi utanför. FOTO: JANNE FORSBY
Foto: Fotograf saknas!
- Spavagnen är min idé, som jag ruvat på i några månader. Nu har Norrköping fått en ny galen norrman, skrattar Harald Horntvedt.
Bakgrunden är att bistrovagnen på kort tid blivit en braksuccé. Där har det hållits 50-årskalas, chokladprovningar, champagnetur på Alla hjärtans dag och andra festligheter.
- Det är jättekul att restaurangvagnen har blivit en sådan succé. Det var en överraskning, säger Harald.
I sommar kommer den populära bistrovagnen att gå hela dagen i reguljärtrafik på tvåans linje, mellan Klingsberg och Fridvalla.
Men i framtiden ska det alltså vara möjligt att först basta i spavagnen och sedan äta middag i bistrovagnen allt medan Norrköping glider förbi utanför.
I spavagnen planeras nämligen en bar, en sittgrupp med falska palmer samt jacuzzi och bastu.
- Problemet är hur vi ska få in jacuzzin i vagnen, säger Harald. En lösning kan vara att lyfta bort en vägg som inte är bärande.
Spavagen blir röd till färgen och börjar den rulla på Norrköpings gator efter att den presenteras i Stockholm på Norrmalmstorg den 15 augusti.
- Det blir en stor pr-historia, mer för Norrköping än Busslink, men vi är huvudarrangör, säger Harald. Nästa år fyller spårvagnen i Norrköping 100 år och det här är ett sätt att börja firandet.
I senaste numret av tyska Strassenbahn Nahverkehr Magazin, en av världens största spårvagnstidskrifter, uppmärksammas Norrköpings spårvagnar i ett långt reportage.
Med den världsunika spavagnen får tidningen säkert anledning att återkomma till Norrköping.