NTF: Nollvision kunde räddat 140 människor
140 människoliv hade kunnat räddats från trafikdöden i fjol. Det hävdar NTF i ett pressmeddelande där man menar att vägarna borde vara säkrare.
En sidokollision i en korsning i 50 kilometer i timmen är också en systembrist, liksom för hög hastighet i allmänhet. Systembrister är det också när övergångsställen inte är hastighetssäkrade, när vägens sidoområden inte är förlåtande eller när fordonen saknar effektiva bältespåminnare, antisladd eller tekniska system för "döda-vinkeln-problematiken".
70 procent av dödsfallen kunde sannolikt undvikits om man nått längre när det gäller nollvisionen. För Östergötlands del handlar det om att av de sju som omkom under första halvåret 2007 hade fem personer kunnat räddats.
NTF bedömer att följande olyckor i Östergötland sannolikt kunnat undvikits: mopedist omkom i Motala, personbilsförare omkom på rv 32 vid Bleckenstad, 12-åring omkom på riksväg 35, mopedist omkom i Motala, personbilsförare omkom på länsväg 799 utanför Norrköping.
Bakgrunden med NTFs granskning är att de vill väcka debatt kring hur man så snabbt som möjligt kan förverkliga nollvisionens viktigaste förutsättningar som enligt Cege Sjöström är människans rätt till ett säkert vägtransportsystem och människans skyldighet att följa reglerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!