Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

NTF: Nollvision kunde räddat 140 människor

140 människoliv hade kunnat räddats från trafikdöden i fjol. Det hävdar NTF i ett pressmeddelande där man menar att vägarna borde vara säkrare.

NORRKÖPING2007-07-11 06:00
Mötesolyckor på vägar med hastighetsgräns på 90 kilometer i timmen eller mer definierar vi som en säkerhetsbrist, säger Cege Sjöström verksamhetsansvarig för NTF i Östergötland.
En sidokollision i en korsning i 50 kilometer i timmen är också en systembrist, liksom för hög hastighet i allmänhet. Systembrister är det också när övergångsställen inte är hastighetssäkrade, när vägens sidoområden inte är förlåtande eller när fordonen saknar effektiva bältespåminnare, antisladd eller tekniska system för "döda-vinkeln-problematiken".
70 procent av dödsfallen kunde sannolikt undvikits om man nått längre när det gäller nollvisionen. För Östergötlands del handlar det om att av de sju som omkom under första halvåret 2007 hade fem personer kunnat räddats.
NTF bedömer att följande olyckor i Östergötland sannolikt kunnat undvikits: mopedist omkom i Motala, personbilsförare omkom på rv 32 vid Bleckenstad, 12-åring omkom på riksväg 35, mopedist omkom i Motala, personbilsförare omkom på länsväg 799 utanför Norrköping.
Bakgrunden med NTFs granskning är att de vill väcka debatt kring hur man så snabbt som möjligt kan förverkliga nollvisionens viktigaste förutsättningar som enligt Cege Sjöström är människans rätt till ett säkert vägtransportsystem och människans skyldighet att följa reglerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om