Bron, som stod klar 2012, har tidigare belönats med Stålbyggnadspriset 2013 – "ett byggnadsverk som på ett innovativt och arkitektoniskt tilltalande sätt utnyttjat stål i konstruktionen" – samt ett prestigefyllt pris på European Steel Design Awards i Milano samma år.
Nu kan det vara dags igen.
Tullhusbron är en av fem finalister i Architzer A+ Awards 2015 och kan röstas fram på nätet till och med 3 april.
– Vi är superglada för nomineringen, säger Erik Andersson i en kommentar.
Bron binder samman innerstaden med Saltängen och tar fotgängare och cyklister från Strömsholmen till den norra kajen och var när den byggdes ett förstapris i en inbjuden arkitekttävling 2008.
Den 71,6 meter långa bron som väger 125 ton är konstruerad i stål och har en timglasformad kropp. Brokroppen är målad i silver metallic. Bron transporterades i ett stycke tre kilometer på Norrköpings gator inför montaget. All belysning sker med LED-lampor och är integrerad i broräcket och fundament. Ett inbyggt varmluftssystem gör det möjligt att värma bron, vilket gör den snöfri på vintern.
Erik Andersson Arkitekter stod för ritningen, Ramböll och Lecor stålteknik svarade för konstruktionen.