Norrköpings skolor får underkänt av Skolverket
Skolorna i Norrköpings kommun måste bli bättre på att ge elever med särskilda behov det stöd de behöver. Det visar Skolverkets inspektion av skolorna som redovisades i går.
Foto:
Även Mathias Sundin (fp) reagerade på att många skolor inte ger elever det särskilda stöd de har rätt till. - Det är extra allvarligt för om de inte får stöd riskerar de att komma efter och tar sig kanske inte in på gymnasiet och riskerar att till slut hamna i arbetslöshet, säger Mathias Sundin. Skolverket har under hösten och fram till februari inspekterat kommunens skolor, förskolor och skolbarnsomsorg. Även obligatorisk särskola, gymnasiesärskola och vuxenutbildningen ingår i granskningen. Rapporten som redovisades i går ger kommunen bakläxa på flera punkter. - Syftet med inspektionen är att bidra till förbättring, säger Ewa Hallberg. Stöd i samtliga ämnen
Kommunen måste bli bättre på att ge stöd i samtliga ämnen, inte bara i matematik, svenska och engelska. Dessutom visar inspektionen att resultatet, det vill säga betyg och kunskaper, varierar mycket mellan skolorna. Resultatet för eleverna i Norrköpings kommunala skolor ligger dessutom under rikssnittet. Både gällande andelen elever i grundskolan som har nått målen i alla ämnen och andelen behöriga till ett nationellt program. Inte förvånad
Norrköpings kommuns utbildningsdirektör var inte förvånad över de nedslående resultaten. - Resultatet stämmer överens med vår egen bild av hur det ser ut och vad vi behöver jobba med, säger Lars-Åke Edvardsson. Jämställt
Även om tjejernas betyg i Norrköping, likt rikssnittet, är högre än killarnas är skillnaderna dem emellan mindre än för riket i helhet. - Av någon anledning är Norrköping bättre på att lära ut till pojkar än genomsnittet i landet, säger Ewa Hallberg. Rapporten har sammanställts efter besök på skolorna och intervjuer med rektorer, lärare, andra pedagoger, elevvårdspersonal, elever och studerande inom vuxenutbildningen samt föräldrar. Förskolan och skolbarnomsorgen har inte besökts men föräldrar, personal och chefer har intervjuats. Dessutom har politiker och tjänstemän intervjuats. Väntar på svar
Om tre månader förväntar sig Skolverket en redovisning av genomförda åtgärder samt en plan på hur arbetet ska fortsätta framåt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!