Norrköpings kommunalråd
Regionförbundet Östsam och kommunalrådet Mattias Ottosson i Norrköping välkomnar Bo Holmbergs slutrapport om en tidigareläggning av byggstarten för Ostlänken.
Vad Mattias Ottosson (s) tycker om Bo Holmbergs slutsatser lframgår av bilden.
Foto: Fotograf saknas!
- Ostlänken är en nödvändig del av en helhetslösning, där dagens kapacitetsbrist på stambanan är problemet. Det går idag inte att sätta in fler pendeltåg på stambanan. Detta är ett hot mot regionens utveckling. En ny höghastighetsbana innebär att fler regionala pendeltåg kan sättas in på stambanan, med följd att turtätheten ökar mellan tätorterna, säger Jörgen Oscarsson, Östsams politiska talesman i kommunikationsfrågor:
Snabbare tågresor mellan Stockholm och Östgötaregionen är bara en av flera positiva effekter, menar han.
- På regional nivå medför Ostlänken en utvidgad arbetsmarknad. På lokal nivå möjliggör Ostlänken viktiga samhällsbyggnadsprojekt. Nya resecentrum i Norrköping och Linköping blir inte bara knutpunkter för resandet, utan även attraktiva lägen för nya arbetsplatser.
Större samordning
- Redan idag har arbetet med att påskynda Ostlänken lett till en allt större samordning mellan berörda kommuner och regionförbund, samt länsstyrelser. Om tidplanen i Bo Holmbergs rapport ska hålla, vilar ett stort ansvar på regeringen att vara beslutsmässig och snarast fatta ett beslut om Ostlänken.
- Jättebra, säger kommunalrådet Mattias Ottosson (s), Norrköping, om en tidigareläggning av vad han kallar en samhällsbyggnadsprocess.
- Det är ett bra besked, att det är genomförbart. Det är viktigt att regeringen nu tar ställning i frågan, så byggandet kan börja, menar Ottosson.
- All tidigareläggning är bra, säger Lars Erichs, vd för Östsvenska Handelskammaren, som förordat en byggstart redan 2008. Ju tidigare vi får en byggstart, desto bättre.
Han menar att det är viktigt att visa upp den enighet som råder kring Ostlänken, att både näringsliv och myndigheter är angelägna att projektet ska komma igång.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!