Norrköping får 12 000 nya jobb
NORRKÖPING: 12.000 nya jobb i Norrköping, kanske fler ändå. De flesta i stadskärnan, där också många nya bostäder tillskapas - om snabbtågen byggs ut, och en del annat också görs.Det scenariot målas upp i en färsk rapport från Jönköping International Business School.
12 000 nya jobb och en hel räcka nya bostäder - det kan Norrköping få om alla tänkta pusselbitar faller på plats. Foto: Anita Kjellberg/arkiv
Foto: Fotograf saknas!
Det är alltså en hel del, som ska till. Och ett underliggande antagande är då att det i vår tid är de stora regionerna, som har tillväxtpotential.
Några säkra profetior handlar det inte om. Det hela bygger på beräkningsmodeller, som främst tycks baserade på betydelsen av förkortade restider. Då ökar för den enskilde det tillgängliga utbudet av jobb, bostäder och hushållstjänster, vilket är tillväxtbefrämjande för en region.
Nio minuter
Med Ostlänken utbyggd ska det bara ta 15 minuter med tåget mellan Norrköping och Linköping, mot dagens 24 minuter. Mer än nio minuter handlar det alltså inte om. Men den skillnaden skulle, i varje fall enligt de här forskarna, ge dramatiska effekter.
Dock räcker det inte med transporter allena. Det krävs också satsning och utveckling av de båda stadskärnorna, och integration mellan dem.
Idag är stadskärnorna i både Norrköping och Linköping jämförelsevis glest utnyttjade. Det finns utrymme för avsevärda förtätningar runt respektive Resecentrum, vilket också är just vad som krävs för att få fart på tillväxten.
Framför allt är det tjänsteföretag, som lockas av sådana centrala lägen. Med optimala satsningar bedöms vardera stadskärnan kunna öka med 7-9.000 arbetstillfällen, och med omkring 6.000 invånare. Som helhet bedöms det kunna bli mellan 12.000 och 16.000 fler jobb i vardera kommunen.
Kommer ändå
Nu är att märka att en del av den här tillväxten - fortfarande enligt forskarna - kommer ändå. Även om inget särskilt görs pekar utvecklingen i den riktningen. Vad som sker i scenariot är, att tendensen förstärks.
Påpekas bör också, att en del av dessa jobb kanske tas från andra håll, från mindre lyckligt lottade regioner - och i så fall inte innebär någon nationell tillväxt.
Anan dynamik
Den i studien skisserade tillväxten är dock inget självspelande piano. En sammanhållen stad med 260.000 invånare, vilket är vad Norrköping och Linköping tillsammans har, skulle ha en helt annan dynamik. Två medelstora städer så här nära varandra är lite speciellt, och så värst många internationella jämförelser finns inte.
De två kan komplettera varandra. Men de kan ju också, mycket väl, dubblera varandra - vilket de också, av naturliga historiska skäl, idag alltsomoftast gör.
Konkurrenter
Om inte motverkande åtgärder sätts in kommer de båda stadskärnorna att konkurrera med varandra om att vara den största "magneten". Ska man uppnå "maximal effekt" krävs "strategiskt, funktionellt samarbete där man ser till nyttan för hela regionen".
För om samma tjänster i stor utsträckning dubbleras i Norrköpings och Linköpings stadskärnor, då blir sammanlagda nyttan av de båda kärnorna mindre än vad deras sammanlagda storlek i sig pekar på.
Frågan blir alltså vilken politik som kommer att föras, och hur hög graden av "bytänkande" kommer att bli.
Här visar ju onekligen sådant som flygplatsfrågan på, vilka svårigheter som finns på vägen. Trots snart 40 års stötande och blötande håller ju var och en alltjämt sturigt fast vid sin egen flygplats.
Jobb försvunnit
12.000 nya jobb eller rentav fler, talas det alltså om. Så "kan" utvecklingen bli, med "genomförda systemförändringar" i transportsystemen och "uthållig förnyelse av stadskärnorna"
Men man kan då gärna också komma ihåg, att antalet jobb i Norrköping minskade med hela 11.000 mellan 1990 och 2004.
Mer än en "återställare" skulle alltså inte ens det optimistiska scenariot i den här studien vara.
Bakom den står Börje Johansson, Mikaela Backman, Charlie Karlsson m fl vid Jönköping International Business School.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!