Det var den första november som kommunalrådet Sophia Jarl (M) på en pressträff skakade hand med Angelica Hull, vd för Swedish Biofuels. Det handlade om en avsiktsförklaring om att kommunen skulle verka för en företagsetablering av en fabrik i Marviken för tillverkning av miljövänligt flygbränsle.
Det var efter denna pressträff som Liberalerna hoppade av styrande Borgerlig samverkan efter att dåvarande liberale kommunalrådet Reidar Svedahl ansett att Sophia Jarl inte varit tydlig med förtroendet för honom. Senare anslöt L igen men vid den tidpunkten hade Reidar Svedahl uteslutits.
Men nu, drygt fyra månader senare, har Norrköpings kommun kommit fram till att detaljplanen för Marviken inte tillåter en fabrik med detta syfte.
– I vanliga fall gör ju kommunen en sådan här process innan man skriver ett LOI (Letter of intent, avsiktsförklaring) men här kom vi in väldigt sent. När vi fick vetskap om vad det rörde sig om för etablering beslutade vi oss ändå för att skriva ett LOI som ju inte är juridiskt bindande. I grunden vore ju det här en bra etablering för Norrköping som kan ge ett antal arbetstillfällen, förklarar Sophia Jarl.
– När tjänstemannaorganisationen sedan tittat på hur platsen lämpar sig för olika tillstånd och så vidare konstaterade de att detaljplanen för Marviken inte lämpar sig för tillverkning av flygbränsle. Vi har också kontaktat företaget om det här.
Vad är det i detaljplanen som inte tillåter flygbränsletillverkning?
– Det är ett kustnära område med delar som tillhör ett Natura 2000-område så det finns ganska höga naturvärden. Sedan har samhällsbyggnadskontoret pekat på att finns så kallad prickmark och då vi vet sedan tidigare att det blir svårt med bygglov och annat, säger Sophia Jarl.
Det skulle gå att arbeta ut en ny detaljplan men Sophia Jarl menar att det skulle ta lång tid.
– De processerna tar ju 6 till 8 år och många företag står redan och väntar på nya detaljplaner. Det är klart att det går att omprioritera men då får något annat företag vänta så det är ju en balansgång, säger Sophia Jarl som tillägger att kommunen ändå vill vara behjälplig att hitta en lösning.
– Nu tittar samhällsbyggnadskontoret på olika områden där det vore mest gynnsamt för en etablering utifrån de tillstånd som krävs, sedan kan man aldrig lova någon att få olika tillstånd i förväg men man kan peka på var det vore rimligast.
Hur har Swedish Biofuel reagerat på det här beskedet?
– Det kan jag inte svara på direkt, det är tjänstemannaorganisationen som haft fortlöpande kontakt med företaget.
Har markägaren Niclas Adlers stämning mot Norrköpings kommunen någon bäring på denna fråga?
– Huvudorsaken är att verksamheten inte fungerar mot detaljplanen, sedan har Adler de facto stämt Norrköpings kommun men det kommer ju troligen att avgöras under året. Sedan finns det ju ett ordförandebeslut som Lars Stjernqvist (S) tog där det sägs att kommunen inte ska fortsätta att planlägga området, då skulle man behöva ta ett nytt beslut för att upphäva det.
Hur fungerar detaljplanen när det gäller etablering av små kärnkraftverk, SMR, som också är aktuellt?
– Varje sak måste prövas för sig men med den information jag fått så kan vi nog säga att den detaljplanen som finns idag med stor sannolikhet inte möjliggör SMR, bedömer Sophia Jarl.